Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Destekli Optimizasyon | OTO 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET ÇALIŞKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüz tasarım süreçlerinin vazgeçilmez unsuru olan Bilgisayar Destekli Tasarım (BDT) teknolojisini kullanarak, matematiksel optimizasyon tekniklerinin karmaşık tasarımlar üzerinde uygulanabilmesini sağlayan bir yaklaşımdır. Öngörülen çalışma şartlarında tasarlanmak istenen ürün ya da sistemin bilgisayar ortamında geliştirilmesini sağlar. Tasarım sürecinin tamamlayıcı adımıdır. Bu alanda çalışacak tasarım mühendisleri için faydalı bir ders olacaktır. |
Dersin İçeriği | 1.Tasarım süreçleri, 1.1. Konvansiyonel tasarım prosesi, 1.2. Bilgisayar destekli optimum tasarım prosesi, 2.Optimizasyon teknikleri 3. Bilgisayar destekli optimum tasarımın avantajları 4. Gradyan projeksiyonu algoritması 5. Sıralamalı kuadratik programlama 6. Duyarlılık analizleri 7. Mühendislik tasarımlarında optimizasyon uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasarım prosesini planlayabilir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Ar-ge sürecinde bilgisayar destekli tasarım yapabilir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Optimizasyon tekniklerini bilir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Sistem tasarımında kritik değişkenleri doğru belirleyebilir. | Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, | |
5 | Bilgisayar destekli optimizasyon yapabilir. | Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik tasarım süreçlerinin incelenmesi | |
2 | Optimizasyon teknikleri | |
3 | Bilgisayar destekli optimizasyon | |
4 | Bilgisayar Destekli Mühendislik (BDM) yazılımının tanıtımı | |
5 | GDP ve SQP algoritmaları ve sınır şartlarına göre seçilimi | |
6 | Tasarım değişkenleri ve parametrelerinin tanımlanması | |
7 | Vize | |
8 | Optimizasyon için CAD modeli hazırlama, kabuller ve benzetimler | |
9 | Tasarım önceliklerine göre mühendislik kriterlerinin tanımlanması | |
10 | Duyarlılık analizlerinin tanıtılması | |
11 | Mühendislik tasarımlarında optimizasyon uygulamaları (Mekanik) | |
12 | Mühendislik tasarımlarında optimizasyon uygulamaları (Mekanik) | |
13 | Termo-mekanik tasarım optimizasyonu uygulaması | |
14 | Dinamik tasarım optimizasyonu uygulaması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Jasbir ARORA - Optimization of Structural and Mechanical Systems ? World Scientific Publishing Co. 2007 ISBN: 978-9812569622 2. İ. Kumaşdere - Pro Engineer Wildfire: Uygulamalı Tasarım ve analiz. İber Yayıncılık. 3. Structural and Thermal Simulation with ProEngineer Wildfire ? Parametric Technology Corp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasarım prosesini planlayabilir | |||||
2 | Ar-ge sürecinde bilgisayar destekli tasarım yapabilir | |||||
3 | Optimizasyon tekniklerini bilir | |||||
4 | Sistem tasarımında kritik değişkenleri doğru belirleyebilir. | |||||
5 | Bilgisayar destekli optimizasyon yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |