Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Benzerlik ve Model Teorisi | OTO 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET KOLİP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Matematik teori ve deneysel veriler, birçok teknik problemlere pratik çözüm getirmektedir. Bugün önemli hidrolik yapılar, kara-hava ve deniz araçları, büyük yapılar (konut ve işhanı, köprüler ve fabrikalar) vb ler tasarlandıktan sonra model etüdleri yapıldıktan sonra imal edilmektedirler. Boyut analizi, boyut matematiği olup modern akışkanlar mekaniğinde çokça faydalanılan bir metottur. Bu ders; teknik elemana, boyut analizi ve hidrolik benzeşim uygulaması dersi, deneyleri ayarlama ve sadeleştirme ve bunların sonuçlarını analiz etme, matematik model kurma becerisi kazandırma amacı taşımaktadır |
Dersin İçeriği | Boyut analizi ve Buckingham Pi teoremi Boyut analizi ve Rayleigh metodu Hidrolik modeller Benzeşim (geometrik, kinematik ve dinamik) Model ve prototip?e etkiyen kuvvetler arasındaki bağıntılar Çeşitli boyutsal çözümleme örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme, ölçü, boyut, asal ve türetilmiş boyut ile boyut analizi kavramını açıklar ve kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çeşitli problemlere, boyut analizi yöntemini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
3 | Buckingham Pi metodunu kullanır ve özgün problemlerde analiz yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
4 | Rayleight metodunu kullanır ve özgün problemlerde analiz yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
5 | Çeşitli modeller için benzeşim metodlarını belirtir ve ve özgün problemlerde uygular | Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Çeşitli prosesler için (özellikle termal prosesler için) bağımlı ve bağımsız değişkenleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyut analizi ve Buckingham Pi teoremi | |
2 | Devam | |
3 | Boyut analizi ve Rayleigh metodu | |
4 | Boyut analizi ve Rayleigh metodu | |
5 | Hidrolik modeller | |
6 | Benzeşim (geometrik, kinematik ve dinamik) | |
7 | Benzeşim (geometrik, kinematik ve dinamik) | |
8 | Model ve prototip?e etkiyen kuvvetler arasındaki bağıntılar | |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Çeşitli boyutsal çözümleme örnekleri | |
11 | Çeşitli boyutsal çözümleme örnekleri | |
12 | Termal sistemlerde bağımlı ve bağımsız serbestlik dereceleri | |
13 | Örnek uygulamalar | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) Ahmet Kolip, Benzerlik ve Model Teorisi Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1-) ÖZGÜR, C., Deneysel hidromekanik, İTU, 1966 2-) GİLES, V. R., et al., Fluid mechanics and hydraulics, Schaums yayını, McGraw-Hill Inc.,1977 3-) EDİS, K., KARADOĞAN, H., Uygulamalı akışkanlar mekaniği Cilt II, İTU Matbaası, 1982 4-) İnternetten konuyla ilgili ulaşabildiğimiz güncel yayınlar ve çalışmalar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ölçme, ölçü, boyut, asal ve türetilmiş boyut ile boyut analizi kavramını açıklar ve kullanır | |||||
2 | Çeşitli problemlere, boyut analizi yöntemini uygular | |||||
3 | Buckingham Pi metodunu kullanır ve özgün problemlerde analiz yapar | |||||
4 | Rayleight metodunu kullanır ve özgün problemlerde analiz yapar | |||||
5 | Çeşitli modeller için benzeşim metodlarını belirtir ve ve özgün problemlerde uygular | |||||
6 | Çeşitli prosesler için (özellikle termal prosesler için) bağımlı ve bağımsız değişkenleri açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |