Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekatronik Sistem Elemanları | MEK 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DURMUŞ KARAYEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mekatronik Mühendisliği disiplinler arası bir alan olup, farklı alanlardan öğrenci alınmaktadır. Özellikle farklı alanlardan Mekatronik Mühendisliğinde lisansüstü öğrenim görmek isteyen öğrencilerimize Mekatronik kavramını ve onun başlıca bileşenlerini örneklerle tanıtarak, bu alan hakkında temel oluşturacak birikimin kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, mekatroniğin kapsamı içine giren konularda, öğrencilerin de başlangıç seviyesinde uygulamalar yapması sağlanmakta ve böylece alana uyumlarının daha kolay olacağı ümit edilmektedir. |
Dersin İçeriği | Mekatroniğin tanımı ve temel bileşenleri, sistem, modelleme, ölçme sistemleri, sensörler, Aktuatörler, kontrol sistemi ve kontrol organları, veri toplama, sinyal işleme, sistem tasarımı ve mekatronikte yeni gelişmeler ve uygulamalar hakkında genel bilgiler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik ve temel bileşenlerini bilir. | Anlatım, Tartışma, | |
2 | ) Mekatronik sistemleri modelleyebilir | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Ölçme sistemleri, sensörler ve aktuatörleri tanır | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Veri toplama ve sinyal işleme hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Kontrol sistemleri, kontrol organlarını bilir. | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Mekatronik sistem tasarımı hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekatronik mühendisliğinin alanı, dersin kapsamı | |
2 | Mekatronik kavramı, Mekatroniğin temel bileşenleri, mekatronik sistem örnekleri | |
3 | Sistem, modelleme ve simülasyon: Fiziksel sistemlerin modellenmesi ve simülasyonu | |
4 | Ölçme sistemleri ve sensörler | |
5 | Veri toplama ve sinyal işleme | |
6 | Aktuatörler: Mekanik, hidrolik ve pnömatik hareket sistemleri | |
7 | Aktuatörler: Elektriksel hareket sistemleri | |
8 | Denetim sistemleri ve Denetim sistemlerinin temel elemanları | |
9 | Endüstriyel denetim sistemleri ve denetleyiciler: Başlıca kontrol teknikleri, mikroişlemciler, mikrodenetleyiciler ve PLC | |
10 | Yıliçi Sınavı | |
11 | Süreç kontrol ve süreç kontrol örnekleri | |
12 | Mekatronik sistemlerin tasarımı | |
13 | Mekatronikte ileri uygulamalar | |
14 | Öğrenciler tarafından yapılan uygulama çalışmalarının sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Mekatroniğe Giriş (Ders Notu) |
Ders Kaynakları | 1) Otomatik Kontrol, Prof. Dr. M. Nimet Özdaş, Prof. Dr. Talha Dinibütün, Doç. Dr. Ahmet Kuzucu, İTÜ, 1988 2) Mechatronics II,J. Johnson and P. Picton, The Open University, U.K, 1995 3) Mechatronics. Bolton, Logman Group Limited, 1995 4) Mechatronics System Design, D.Shetty and R. A. Kolk, PWS Publishing Company, 1997 5) Otomatik Kontrol, Prof. Dr. İbrahim Yüksel, Uludağ Üniversitesi, 1997 6) Introduction to Mechatronics and Measurement Systems, M.B. Histand and D.G. Alciatore, McGraw - Hill,1999 7) Mechatronics I G. Rzevski, The Open University, U.K, 1999 8) Robotics, Mechatronics and Artificial Intelligence, N.C. Braga Newnes, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekatronik ve temel bileşenlerini bilir. | |||||
2 | ) Mekatronik sistemleri modelleyebilir | |||||
3 | Ölçme sistemleri, sensörler ve aktuatörleri tanır | |||||
4 | Veri toplama ve sinyal işleme hakkında bilgi sahibidir. | |||||
5 | Kontrol sistemleri, kontrol organlarını bilir. | |||||
6 | Mekatronik sistem tasarımı hakkında bilgi sahibidir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |