Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur’An’A Modern Yaklaşımlar | TFS 616 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern dönemde tüm toplumlarda gerek sosyal gerekse bilimsel açıdan değişimler yaşanmaktadır. Bilimsel açıdan ortaya çıkan fikri ve felsefi akımlar inançları ve hayat tarzını etkiledi. Dini metinler de bu akımlardan payını aldı. Buna bağlı olarak metin okuma biçimleri ortaya çıktı. Batı ilerlerken İslam dünyasına eleştiri getirdi, meydan okudu. Müslümanlar bu eleştirilere cevaplar verdi. Zaman zaman onların metin okuma biçimlerini kullandı, klasik tefsir yaklaşımlarını da bu etki ile tenkit etti. İşte İslam dünyasının modern düşünceye karşı bu dönem özel olarak çağdaş tefsir veya modern tefsir olarak isimlendirildi. Modern dönem Kur'an yorumları bir çok yönden farklılaştı. Bu farklılaşma ve gerekçelerini ayrıntılı bir şekilde öğrenmek yeni tefsir ürünlerini anlamayı ve anlamlandırmayı kolaylaştıracaktır. |
Dersin İçeriği | İSLAM DÜNYASININ DURUMU İslam dünyasının Batı ile buluşması MODERN DÖNEM AKIMLARI Batı'da ortaya çıkan eğilimler ve metin okuma stilleri BATI'NIN İSLAM DÜNYASI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Metin okuma stillerinin Kur'an yorumlarına etkisi BATI’NIN ETKİSİ Batının eleştirileri sonucunda Kur'an'ın farklı yorumlanması Kur'an'ın doğası Kölelik Sosyal hayat Hadis İslam dünyasının Batı ile buluşması ve batıdaki akımlar Batı'da ortaya çıkan metin okuma stilleri Bu okuma tarzlarının Kur'an yorumlarına etkisi Batının eleştirileri sonucunda Kur'an'ın farklı yorumlanması. İslam'ın ilk dönemlerinde sözlü ve yazılı anlatım Tefsir ve Anlatım Tefsirde Anlatımın Etkisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Dünyasının batı ile karşılaşması | |
2 | Batıda ortaya çıkan akımlar | |
3 | Batıda ortaya çıkan metin okuma biçimleri: Hermeneutik | |
4 | Batıda ortaya çıkan metin okuma biçimleri: Semantik ve Semiyotik | |
5 | Batıda ortaya çıkan metin okuma biçimleri: Demitlojizasyın | |
6 | Modern Dönemde Kur'an ve Tefsirin Mahiyeti | |
7 | Modern Dönem Kur'an Yorumcuları | |
8 | Son Devir Bazı Akımlar: Tarihselcilik | |
9 | Son Devir Bazı Akımlar: Kur'ancılık ve Neo-Selefilik | |
10 | Son Devir Bazı Akımlar: Neo-Selefilik-Bilimsek Tefsir | |
11 | İnanç Konularına Dair Çağdaş Yaklaşımlar | |
12 | Hadlere Dair Çağdaş Yaklaşımlar | |
13 | Sosyal Hayata Dair Çağdaş Yaklaşımlar | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Baljon, Kur’an Yorumunda Çağdaş Yönelimler, Fecr, 1994 2. Fethi Ahmet Polat, Kur'an'a Yaklaşımlar / Çağdaş İslam Düşüncesinde, İz Yayıncılık 2018 3. Muhammed Coşkun, Modern Dünyada Kur’an Yorumu, İFAV, 2018 4. Şevekt Kotan, vd., Tarihsellik Nedir, Ne Değildir, Fecr, 2019. 5. Mustafa Öztürk, Kur’an’a Çağdaş Yaklaşımlar, Ankara Okulu, 2019.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|