Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir İlminde Rivayet | TFS 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Rivayet, Tefsirin en önemli ve vazgeçilmez bir kaynağıdır. Bu sebeple rivayetlerin sağladığı bilgilerden yararlanmamak âlimlerin kabul ettiği bir yaklaşım değildir. Hatta hadislere de dayanarak, rivayetlerden yararlanmadan kişisel görüş ile Kur'an'ı açıklamak eleştirilmektedir. Bununla birlikte çeşitli sorunları sebebiyle rivayetlerin zaafiyet içerdiği kabul edilmektedir. Bu sebeple hem vazgeçilmez bir kaynak olan hem de sorunları ile malül görülen rivayetlerin bilimsel ve akademik düzeyde ele alınması gerekmektedir. Özellikle lisansüstü eğitim görenlerin rivayetler konusuna dair mahiyet itibariyle çözümleme ve değerlendirme yapabilmesi ilmi gelişime katkı sağlayacaktır. |
Dersin İçeriği | RİVAYET VE TEFSİR Tefsir ve Rivayet. İslamın ilk dönemlerinde sözlü ve yazılı rivayet Rivayet kaynakları TEFSİRDE RİVAYETİN ETKİSİ Kur'an'ı Anlamada Rivayet. Tefsir Rivayetlerin Sorunları Genel Değerlendirme |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rivayet ve kültür, İslamın ilk dönemlerinde rivayet | |
2 | İslam ilimlerin başlangıcı | |
3 | İslam ilimlerinde rivayet ve dirayet algısı, tefsir ve rivayet ilişkisi | |
4 | Haber ve Eser | |
5 | Tarih ve Siyer malzemesi | |
6 | Arap Geleneği ve kültürü | |
7 | Ehli kitap kültürü | |
8 | Rivayetlerin sıhhat sorunu | |
9 | Rivayetlerin çeşitlilik sorunu | |
10 | Rivayetlerin İsnad sorunu | |
11 | Rivayetlerin Öznellik sorunu | |
12 | Çağdaş Tefsirde Rivayet | |
13 | Tefsirde rivayetlerin olumlu ve olumsuz sonuçları | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Tatar, Burhanettin, "Hadis Rivayeti Üzerine Felsefi Notlar", Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, 2018 ss. 13-20 2. Gregor Schoeler, İslam'ın İlk Dönemlerinde Yazı ve Rivayet, Vakıfbank Yayınları, 2022. 3. Ali Karataş, Tefsir Gelenğinde Rivayet, Fecr Yayınları, 2021. 4. Süleyman Kaya, Erken Dönemde Kitap Tasavvuru, İFAV, 2023 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|