Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müteahhirîn Dönemi Kelamı | KLM 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ZİYA ERDİNÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müteahhirîn Dönemi kelâmını şekillendiren düşünürler ve bu dönemde yaşamış kelâmcıların kelâmî meselelerdeki yaklaşımları ortaya konulacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, müteahhirîn dönemi kelâmının temel karakteristiğini gösteren bilgi teorisi, fizik teorisi, insanın mahiyeti ve bazı teoloji konularında dönemin kelamcılarının yaklaşımları karşılaştırmalı olarak incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mütekaddimîn-müteahhirîn ayırımı ve bu ayrımın sebeplerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | İbn Sînâ metafiziğinin müteahhirîn kelâmı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Müteahhirîn kelamcılarının kelâmî konulardaki yaklaşımlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Müteahhirîn kelâmını İslâm düşüncesinin diğer disiplinlerinden ayrıştıran temel ilkeleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Müteahhirîn kelâmının metodolojisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | İnanç meselelerinin savunulmasında müteahhirîn kelâmının katkısını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mütekaddimîn-müteahhirîn ayrımı | |
2 | Müteahhirîn dönemine geçişte etkili olan düşünürler: İbn Sînâ ve Cüveynî | |
3 | Gazzâlî ve mütehhirîn kelâmı | |
4 | Fahreddîn Râzî ve mütehhirîn kelâmı | |
5 | Müteahhirîn kelâmında insanın mahiyeti | |
6 | Bilgi problemi | |
7 | Cevher-araz teorisi | |
8 | Madde-suret teorisi | |
9 | İsbât-ı Vâcib delilleri | |
10 | Zât-sıfat ilişkisi problemi | |
11 | Allah’ın tikelleri bilmesi | |
12 | Nübüvvetin isbâtı | |
13 | Mu’cize | |
14 | Ölüm ötesi hayat |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Frank Griffel, Gazali'nin Felsefi Kelamı, çev. İbrahim Halil Üçer, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015; İslam düşüncesinin dönüşüm çağında Fahreddin er-Razi, editör Ömer Türker, Osman Demir, İstanbul: İSAM Yayınları, 2013; İslam İlim ve Düşünce Geleneğinde Kadı Beyzavi, editor Mustakim Arıcı, İstanbul: İSAM Yayınları, 2017; İslam İlim ve Düşünce Geleneğinde Adudüddin el-İci, editör Eşref Altaş, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2017; İslam Düşüncesinde Süreklilik Ve Değişim: Seyyid Şerif Cürcani Örneği, editör M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015; Ziya Erdinç, Teftâzânî’de Bilgi Teorisi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 |
Ders Kaynakları | Murat Kaş, Seyyid Şerif Cürcânî’de Zihnî Varlık, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Mütekaddimîn-müteahhirîn ayırımı ve bu ayrımın sebeplerini kavrar. | |
2 | İbn Sînâ metafiziğinin müteahhirîn kelâmı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | |
3 | Müteahhirîn kelamcılarının kelâmî konulardaki yaklaşımlarını karşılaştırır. | |
4 | Müteahhirîn kelâmını İslâm düşüncesinin diğer disiplinlerinden ayrıştıran temel ilkeleri analiz eder. | |
5 | Müteahhirîn kelâmının metodolojisini analiz eder. | |
6 | İnanç meselelerinin savunulmasında müteahhirîn kelâmının katkısını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |