Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dirayet Tefsir Ekolü | TFS 615 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dirayet tefsir ekolünün tanıtımı ve metotlarının incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Dirayet tefsir ekolünün müfessir ve tefsirlerini tanıma ve metin analizi yapma. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dirayet kavramını tanımlar ve dirayet tefsir ekolüne ait eserleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Dirayet tefsir ekolünün klasik ve çağdaş eserlerini tanır ve metotlarını mukayese eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Dirayet tefsir ekolüne ait metinlerin analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metinlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tefsir ekollerinin tanıtımı. | |
2 | Dirayet ve rivayet tefsir ekollerinin mukayesesi. | |
3 | Dirayet tefsir ekolü ve müfessirlerinin metotlarının tanıtımı. | |
4 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Fahruddin er-Râzî ve Mefâtîhu’l-Ğayb”. | |
5 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Fahruddin er-Râzî ve Mefâtîhu’l-Ğayb”. | |
6 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Beydâvî ve Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl”. | |
7 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Beydâvî ve Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl”. | |
8 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “en-Nesefî ve Medâriku’t-Tenzîl”. | |
9 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “en-Nesefî ve Medâriku’t-Tenzîl”. | |
10 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebû Hayyân ve Bahru’l-Muhît”. | |
11 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebû Hayyân ve Bahru’l-Muhît”. | |
12 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebussuud ve İrşâdü’l-Akli’s-Selîm”. | |
13 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebussuud ve İrşâdü’l-Akli’s-Selîm”. | |
14 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Âlûsî ve Rûhu’l-Meânî”. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- ez-Zehebî, Hüseyin, et-Tefsir ve‘l-Müfessirun, Dâru’l-Kütübi’l-Hadîse, 2. Baskı, Beyrut-1976. |
Ders Kaynakları | 2- er-Râzî, Fahruddîn, Mefâtîhu’l-Ğayb (et-Tefsîrü’l-Kebîr), Mısır-ts. 3- el-Beydâvî, Kâdî Nâsıruddîn, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Hakikat Kitabevi, İstanbul-1990 (Şeyhzâde Hâşiyesiyle birlikte). 4- en-Nesefî, Ebu’l-Berekât Abdullah b. Ahmed, Medârikü’t-Tenzîl ve Hakâiku’t Te’vîl, Kahraman Yayınları, İstanbul-1984. 5- Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf, el-Bahrü’l-Muhît, Thk. Adil Ahmet Abdülmevcûd, Ali Muhammed Muavvid, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1413/1993. 6- Ebu’s-Suûd, Muhammed b. Muhammed el-İmâdî, İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ Mezâye’l-Kur’âni’l- Kerim, Mısır-1347/1928. 7- el-Âlûsî, Şihâbuddin Mahmûd, Rûhu’l-Meânî fî Tefsiri’l-Kur’âni’l-Azîm ve’s-Seb’i’l Mesânî, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut-ts. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Dirayet kavramını tanımlar ve dirayet tefsir ekolüne ait eserleri tanır. | 4 |
2 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metotlarını kavrar. | 4 |
3 | Dirayet tefsir ekolünün klasik ve çağdaş eserlerini tanır ve metotlarını mukayese eder. | 4 |
4 | Dirayet tefsir ekolüne ait metinlerin analizini yapar. | 4 |
5 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metinlerini yorumlar. | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Sözlü Sınav | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |