Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Düşüncesinde Ehl-İ Sünnet | KLM 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam tarihindeki temel düşünce ekollerinden biri olan Ehl-i Sünnet ekolü hakkında öğrencilere ayrıntılı bir şekilde bilgi vermek, tarihi süreçte ortaya çıkan önemli grupları tanımak; bunların temel inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak ve kendi özgün kaynaklarından hareketle bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Ehl-i Sünnet Kavramı, Selefilik, Eş'arîlik, Mâtürîdîlik, Bu üç mezhebin birleştiği ve ayrıldığı konular baz alınarak temsilcileri, temel görüşleri, kavram ve terminolojileri, tarihi kırılma noktaları, bugün gelinen noktada temsiliyetleri haftalara göre ele alınır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mezheplerin ortaya çıkış süreçlerini bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ehl-i Sünnet kavramının içeriğini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ehl-i Sünnet ile diğer ekolleri mukayese edip değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sünni fırkaların önemli şahsiyetlerini, görüşlerini ve eserlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Selefilik, Eşarilik ve Maturidiliğin temel özelliklerini tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Günümüz Ehl-i Sünnet dünyasını bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, metod ve genel açıklamalar, | |
2 | Ehl-i Sünnet kavramı ve isimlendirme meselesi | |
3 | Ehl-i Sünnetin şemsiye bir kavram olması, teşekkül süreci ve kısa bir tarihçe, | |
4 | Sünniliğin ilk temsilcileri ve Hasan-i Basri, | |
5 | Hadis taraftarları, Rey taraftarları, | |
6 | Ebu Hanife ve Ehl-i Rey, | |
7 | Ahmet b. Hanbel ve Ehl-i Hadis, | |
8 | Eşariliğin teşekkülü ve İmam Eşari, | |
9 | Bakillani ve Eşariliğinin sistemleşmesi, | |
10 | İmam Maturidi ve Maturidilik | |
11 | Maturidiliğin teşekkül süreci ve Nesefi, | |
12 | Maturidliğin önemli şahsiyetleri ve eserleri, | |
13 | İslam tarihinde Maturidilik ve yayıldığı bölgeler, | |
14 | Genel değerlendirme, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aşağıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Mezheplerin ortaya çıkış süreçlerini bilir, | |
2 | Ehl-i Sünnet kavramının içeriğini tanımlar, | |
3 | Ehl-i Sünnet ile diğer ekolleri mukayese edip değerlendirir | |
4 | Sünni fırkaların önemli şahsiyetlerini, görüşlerini ve eserlerini açıklar, | |
5 | Selefilik, Eşarilik ve Maturidiliğin temel özelliklerini tanır, | |
6 | Günümüz Ehl-i Sünnet dünyasını bilir, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |