Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mezhepler Tarihi Metin Analizleri | KLM 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Mezhepleri Tarihi ve Kelam ilmi sahasında ihtisas yapmak isteyen öğrencilerin tarihi süreçte ortaya çıkan dini grupların inanç, görüş ve usulleriyle alakalı tarihi kaynak ve metinlere ulaşabilmelerini, anlayabilmelerini ve mukayeseler yapabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Mezhepler tarihinin temel kaynaklardan imamet ve hilafet gibi meseleleri mukayeseli olarak okuyup değerlendirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kaynakları okuyup değerlendirir, | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Klasik mezheplerin nübüvvet görüşlerini oluşturan unsurları değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Klasik mezheplerin imamet görüşlerini oluşturan unsurları değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Klasik kaynaklara ulaşma ve okuyup anlamada usul, | |
3 | Metinleri tarihlendirme meselesi, | |
4 | Mezhebi taassupların metinlere yansıması, | |
5 | Örnek metinler; Eşarî, Makâlâtül-İslâmiyyîn adlı eserinden, | |
6 | (I) Mezheplerin İmamet görüşleri, | |
7 | (II) Mezheplerin Halkul-Kuran meselesi, | |
8 | (III) Mezheplerin irade ve hürriyet görüşleri, | |
9 | Nevbahtî, Fırakuş-Şia adlı eserinden; (I) İlk ihtilaflar | |
10 | (II) Şiada fırkalaşma hareketleri, Nevbahti, Fırakus-Şia | |
11 | Bağdâdî, el-Fark beynel-fırak adlı eserinden; | |
12 | (II) Ehli Sünnetin Faziletleri | |
13 | Şehristânî, el-Milel ven-nihalden İslamda ilk ihtilaflar, | |
14 | Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. Ibn Hazm, el-Fasl fîl-Milel, Beyrut 1986. Bağdadi, el-fark beynel-fırak, Şehristani,el-Milel ven-nihal, Beyrut 1993. Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd, Ankara 2002. Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | |
2 | Kaynakları okuyup değerlendirir, | |
3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder, | |
4 | Klasik mezheplerin nübüvvet görüşlerini oluşturan unsurları değerlendirir, | |
5 | Klasik mezheplerin imamet görüşlerini oluşturan unsurları değerlendirir, | |
6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |