Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Hukuk Tarıhınde Kanunlaştırma Faalıyetlerı | TIB 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN GÜMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin İslam ülkelerinde on dokuzuncu yüzyıldan itibaren ivme kazanan ve klasik İslam fıkhı ile modern ihtiyaçlar arasında uyum sağlama çabasının da somut bir göstergesi sayılan kanunlaştırma faaliyetleri hakkında kapsamlı fikir sahibi olmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Değişik hukuk sistemlerinde ve İslam hukukunda kanunlaştırma geleneği hakkında genel bilgiler verildikten sonra Osmanlı Döneminde ve çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri ve başlıca kanunlaştırma örnekleri ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneğinin tarihi seyrini özetleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
2 | Kanunlaştırma açısından Tanzimat döneminin önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
3 | Tanzimat döneminde başlıca kanunlaştırma faaliyetlerini sıralayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
4 | Osmanlı Arazi Kanunnamesinin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
5 | Mecellenin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
6 | Hukuk-i Aile Kararnamesinin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
7 | M.Kadri Paşanın çalışmalarının kanunlaştırma geleneği açısından önemini irdeleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
8 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetlerini değerlendirebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneğine genel bakış | |
2 | İslam hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneği | |
3 | Tanzimat dönemindeki kanunlaştırma hareketlerini hazırlayan sebepler | |
4 | Tanzimat döneminde kanunlaştırma faaliyetleri | |
5 | Arazi kanunnamesi | |
6 | Mecelle-i Ahkam-i Adliye: Hazırlanışı ve yürürlüğe konulması | |
7 | Mecelle-i Ahkam-i Adliye: Muhtevası, sistematiği ve literatürü | |
8 | Hukuk-i Aile Kararnamesi | |
9 | Osmanlı döneminde diğer kanunlaştırma çabaları: Kadri Paşanın çalışmaları | |
10 | Osmanlı döneminde diğer kanunlaştırma çabaları: Mısır ve Tunusta yapılan kanunlaştırma faaliyetleri | |
11 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri: Hint Altkıtası | |
12 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri: Mısır ve Suriye | |
13 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyeti: Irak ve Ürdün | |
14 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri: Tunus, Fas ve Körfez ülkeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Hıfzı Veldet Velidedeoğlu, Kanunlaştırma Hareketleri ve Tanzimat, Tanzimat- I, İstanbul 1940. mç 139-209 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneğinin tarihi seyrini özetleyebilir. | |
2 | Kanunlaştırma açısından Tanzimat döneminin önemini açıklayabilir. | |
3 | Tanzimat döneminde başlıca kanunlaştırma faaliyetlerini sıralayabilir. | |
4 | Osmanlı Arazi Kanunnamesinin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | |
5 | Mecellenin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | |
6 | Hukuk-i Aile Kararnamesinin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | |
7 | M.Kadri Paşanın çalışmalarının kanunlaştırma geleneği açısından önemini irdeleyebilir. | |
8 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetlerini değerlendirebilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Sözlü Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |