Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Problemleri Üzerine İncelemeler | TFS 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde ileri sürülen tefsir ile ilgili problemler karşısında cevap verebilecek melekeyi kazanmak. |
Dersin İçeriği | Eski ve yeni tefsir problemleri sınıflandırılarak incelemeye tabi tutulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tefsir problemlerinin kaynaklarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Tefsir ile ilgili ortaya çıkabilecek her yeni problemin bir geçmişi olduğunu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Tefsir problemlerinin birçoğunun temelinde bilgisizlik olduğunu örneklerle tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Günümüz tefsir problemlerine nasıl yaklaşılacağını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Tefsir kaidelerini bilmemek ile tefsir problemleri arasındaki ilişkileri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Kuranın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tefsir problemlerine tarihi açıdan bir bakış | |
2 | Tefsir problemlerinin ana kaynakları | |
3 | Arap dilinden kaynaklanan problemler ve örneklemeler | |
4 | İsrailiyâttan kaynaklanan problemler | |
5 | Hz. Peygamberin döneminde ayetleri anlamada baş gösteren problemlerin tespiti ve meydana gelen bu problemlerin misallerle anlatılarak çözümlenmesi | |
6 | Sahabe döneminde ayetleri anlamada baş gösteren problemlerin tespiti ve meydana gelen bu problemlerin misallerle anlatılarak çözümlenmesi | |
7 | Tabiin döneminde ayetleri anlamada baş gösteren problemlerin tespiti ve meydana gelen bu problemlerin misallerle anlatılarak çözümlenmesi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Çeşitli mezhep ve akımların fikir yapılarından kaynaklanan problemlere genel bakış | |
10 | Mutezile mezhebinin ayetleri ele alış tarzı ve örneklemeler | |
11 | Batinîlerin ayetleri ele alış tarzı ve örneklemeler | |
12 | İmamiye mezhebinin ayetleri ele alış tarzı ve örneklemeler | |
13 | Yeni ilmi buluşların ayetlere uygulanmasından kaynaklanan problemler | |
14 | Günümüzde ayetlerin tefsirinde izlenmesi gereken metodun misallerle ele alınması ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Rûmî, F., (1981) Menhecul-medresetil-akliyye el-hadîse, Dimaşk: Müessesetür-risâle. 2. Zerkeşî, M., (1957), el-Burhan fî Ulûmil-Kuran, Kahire: Daru İhyail-Kütübil-arabiyye. 3. Zehebî, H. (1981), el-İtticahâtul-Munharife fi tefsiril-Kuranil-Kerim, Kahire: Mektebetu vehbe. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Tefsir problemlerinin kaynaklarını öğrenir. | 4 |
2 | Tefsir ile ilgili ortaya çıkabilecek her yeni problemin bir geçmişi olduğunu kavrar. | 4 |
3 | Tefsir problemlerinin birçoğunun temelinde bilgisizlik olduğunu örneklerle tespit eder. | 4 |
4 | Günümüz tefsir problemlerine nasıl yaklaşılacağını öğrenir. | 4 |
5 | Tefsir kaidelerini bilmemek ile tefsir problemleri arasındaki ilişkileri değerlendirir. | 4 |
6 | Kuranın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar. | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |