Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Tefsir Kaideleri | TFS 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur'an tefsiri için gerekli olan kaidelerin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Tefsir ve Ulûmul-Kur'an kitaplarında belirtilen kaideleri tespit etmek ve uygulamalı olarak göstermek |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tesir kaidelerinin tefsir için olmazsa olmazlığını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tesir kaideleri ile diğer İslami ilimler arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tefsir Kaideleri sayesinde Kuranın zengin manalarının keşfedilebileceğini örneklerle anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tefsir kaideleri ile ilgili kaynaklar ve literatürü tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Tefsir öncesi ve sonrası bilinmesi gereken kaideleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kuranın usulüne göre anlaşılmasını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlimler disiplininde Kaidelerin yeri ve önemi | |
2 | Tefsir Kaidelerinin doğuşu, bilinmesinin önemi, Tefsirde ihtilaf sebepleri. | |
3 | Kuran Tefsiri Için Bilinmesi Gereken Temel Kaideler | |
4 | Sûrenin konu bütünlüğü hakkında kaide ve örnekler | |
5 | Ayetler arasındaki uyum hakkında kaide ve örnekler | |
6 | Asli mananın yanında tefsirlerin çokluğu hakkındaki kaide ve örnekler | |
7 | Kuranın içerdiği her konunun yeterli metinleri içerdiği hakkındaki kaide ve örnekler | |
8 | Kuranın içerdiği her konunun yeterli metinleri içerdiği hakkındaki kaide ve örnekler | |
9 | Ayete mana verirken rivayet yoluyla gelen tefsire yer verme hakkındaki kaide ve örnekler | |
10 | Bütün ayetler ile amel etmenin gerekliliği hakkında kaide ve örnekler | |
11 | Tefsirde ayetlerin nüzûl tertibine dikkat etmenin gerekliliği hakkında kaide ve örnekler. | |
12 | Eşanlamlı ve mana yönünden birbirine yakın lafızlar hakkındaki kaide ve örnekler | |
13 | Medenî ayetlerin Mekkî surelerde, Mekki ayetlerin Medenî surelerde bulunabileceğine dair kaide ve örnekler | |
14 | Kurandaki edatlar ile kaideler ve örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Akk, H. (1986), Usûlu't-Tefsir ve Kavâ'iduhû, Beyrut: Dâru'n-Nefâis. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Tesir kaidelerinin tefsir için olmazsa olmazlığını anlar. | |
2 | Tesir kaideleri ile diğer İslami ilimler arasında ilişki kurar. | |
3 | Tefsir Kaideleri sayesinde Kuranın zengin manalarının keşfedilebileceğini örneklerle anlar. | |
4 | Tefsir kaideleri ile ilgili kaynaklar ve literatürü tanır. | |
5 | Tefsir öncesi ve sonrası bilinmesi gereken kaideleri öğrenir. | |
6 | Kuranın usulüne göre anlaşılmasını kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |