Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Fıkhında Yönetim Hukuku Teorisi | ISH 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN, |
Dersin Yardımcıları |
Yrd. Doç. Dr. İrfan İnce |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Dininin hayata uygulanmaya başladığı Hz. Peygamber döneminden itibaren tarihi süreçte toplumların yönetilmesinde İslamın kuralları etkin olmuştur. Bu kurallara dayanan yönetim hukuku teori ve anlayışının analizlere tabi tutulması bilim dünyasında önem arz etmektedir. The religion of Islam is meant to be practiced. Since the time of the Prophet Mohammad, the rules of Islam have been influential in the management of societies during the past. It is important in the science world to subject the theory and to understand administration law based on these rules of analysis.
|
Dersin İçeriği | Hz. Peygamberin yönetim anlayışını tespit ve İslam Fıkhında oluşan yönetim teorilerini ve tarihi süreçteki uygulamaları tahlil ederek İslamın öngördüğü yönetim hukuku teorisini bilimsel olarak ortaya çıkarmaktır. Course Content: To determine the Prophet's understanding of administration and to analyze the theories of administration and history foreseen by Islam.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Tarihi sürecinde Yönetim Hukuku alanındaki klasik eserleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | İlk İslam tarihi kaynaklarından Hz. Peygamberin devlet kurmadan önceki yönetim yetkisi ve anlayışını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Hz. Peygamberden nakledilen yönetimle ilgili hadisleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Dört Raşit Halife devri yönetim anlayışını tahlil eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Yönetim anlayışı ile ilgili geliştirilen klasik teorileri tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | İslamda Yönetim Hukuku ile ilgili çağdaş yorumları mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: İslam Fıkhında Yönetim Hukuku ile ilgili klasik kaynaklar. | |
2 | Cahiliye Devrinde Mekkede yönetim anlayışı. | |
3 | Mekke Devrinde Hz. Peygamberden aktarılan yönetim anlayışı ile ilgili metinlerin analizi. | |
4 | Hz. Peygamber Devri Yönetim oluşum süreci. | |
5 | Yönetimle ilgili Ayetlerin analizi | |
6 | Hz. Peygamberden nakledilen yönetimle ilgili hadislerin analizi. | |
7 | Ara sınav | |
8 | Raşit Dört Halife devri yönetim anlayışı. | |
9 | Dört Halife devri sonrası yönetim anlayışları. | |
10 | İslamda Yönetim anlayışının akide ve fıkıh boyutu | |
11 | Maverdinin Yönetim Teorisi | |
12 | Ebu Yalanın yönetim teorisi | |
13 | İslam Fıkhında Yönetimin Yasama ve Yargı ile ilişkilerinin analizi | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.İbn Hişam, Siretun-Nebi; 2.Maverdi,el- Ahkâmus-Sultaniye; 3.Ebu YAla, el-Ahkamus-Sultaniye; 4.el-Hatip et-Tebrizi, el- Mişkat |
Ders Kaynakları |
Other Resources 1- İbnul-Esir,el-Bidaye ven-Nihaye 3.İbn Kesir,Tarih-i İbn Kesir; 4.Kuran-ı Kerim ve tefsirler; 5.Hadis kaynakları;; 8.Klasik Akait Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İslam Tarihi sürecinde Yönetim Hukuku alanındaki klasik eserleri tanır. | |
2 | İlk İslam tarihi kaynaklarından Hz. Peygamberin devlet kurmadan önceki yönetim yetkisi ve anlayışını tespit eder. | |
3 | Hz. Peygamberden nakledilen yönetimle ilgili hadisleri analiz eder. | |
4 | Dört Raşit Halife devri yönetim anlayışını tahlil eder. | |
5 | Yönetim anlayışı ile ilgili geliştirilen klasik teorileri tahlil eder. | |
6 | İslamda Yönetim Hukuku ile ilgili çağdaş yorumları mukayese eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |