Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadiste İhtılaf Sorunu (İhtılafu’L-Hadıs) HAD 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hadiste gerek rivayetler arasında, gerekse diğer deliller arasında görülen uyumsuzluklar mahiyetini ve çözümünü anlamak

Dersin İçeriği

İhtilafu'l-hadis kavramı ve kaynakları, Muhtelifü'l-hadis İlminin doğuşu ve önemi, Hadisler arasındaki ihtilaf, İhtilafın sebepleri, Hadisin diğer delillerle ihtilafı, İhtilafı giderme yolları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadiste ihtilaf sorununu değerlendirir. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
2 İhtilafın sebeplerini kavrar. Anlatım, Gösterip Yaptırma,
3 İhtilafül'-hadis konusundaki literatürü tanır. Anlatım, Gösterip Yaptırma,
4 Hadisler arasındaki ihtilaf sebeplerini değerlendirir. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
5 Hadisin diğer delillerle olan ihtilafını tahlil eder. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
6 İhtilafı giderme yollarını hadislere uygular. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 İhtilafu'l-hadis kavramı
3 İhtilafu'l-hadisin kaynakları
4 İhtilafu'l-hadisin kaynakları
5 Muhtelifü'l-hadis İlminin önemi
6 Muhtelifü'l-hadis İlminin doğuşu
7 İhtilafın sebepleri
8 ARA SINAV
9 Hadisler arasındaki ihtilaf
10 Hadisin diğer delillerle ihtilafı
11 İhtilafı giderme yolları
12 İhtilafı giderme yolları
13 İhtilafı giderme yolları
14 İhtilafı giderme yolları
Kaynaklar
Ders Notu

Çakan, İsmail L. Hadislerde Görülen İhtilaflar ve Çözüm Yolları, İstanbul 1982

 

Ders Kaynakları

1. Şâfiî, er-Risâle,
2. Şâfiî, İhtilâfü'l-hadîs
3. İbn Kuteybe, Te'lifü muhtelifi'l-hadis
4. Tahavî, Müşkilü'l-âsâr
5. İbn Fûrek, Müşkilü'-hadîs

6. Avvâme, M., İmamların Fıkhî İhtilaflarında Hadislerin Rölü

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Hadiste ihtilaf sorununu değerlendirir. 5
2 İhtilafın sebeplerini kavrar. 5
3 İhtilafül'-hadis konusundaki literatürü tanır. 5
4 Hadisler arasındaki ihtilaf sebeplerini değerlendirir. 5
5 Hadisin diğer delillerle olan ihtilafını tahlil eder. 5
6 İhtilafı giderme yollarını hadislere uygular. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6