Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Usulunun Temel Konuları | TFS 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tefsir alanında çalışma yapmak isteyen doktor adaylarının bu daldaki ana konuları, bu konular üzerindeki tartışmaları ve farklı değerlendirmeleri bilmeleri gerekir. Bu derste klasik tefsir usulü konularının tanıtılması ve detaylıca işlenmesi hedeflenmektedir |
Dersin İçeriği | UlumulKuran veya Tefsir Usulü diye bilinen tefsirin alt yapısını oluşturan konuların genel hatlarıyla tanıtılıp öğrenilmesi, konuyla ilgili kavramların değişik usul kitaplarından takip edilerek işlenmesidir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tefsirdeki tartışmalı konulardan haberdar olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Konuyla ilgili görüşleri yakından öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Tartışmalı konularda çıkış yollarını beller | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
4 | Temel konularla diğerleri arasındaki ilişkiyi analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
5 | İlk dönemle son dönem temel konuları arasında mukayeseler yapmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Alanla ilgili temel eserleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Esbabı Nüzul ve önemi | |
2 | Esbabı Nüzul ve şekilleri | |
3 | Esbabı Nüzul bilmenin faydaları ve çıkarılacak sonuçlar. | |
4 | Kuranın nüzulü, tencimen nüzulünün hikmetleri | |
5 | Kuranın toplanması ve çoğaltılması. | |
6 | Nesh konusu | |
7 | Mensuh olduğu iddia edilen ayetler | |
8 | Neshe karşı çıkanların gerekçeleri | |
9 | Müfessirin bilmesi gereken kaideler. | |
10 | Kuranda yeminler. | |
11 | Kuranda yemin ve şartın birleştiği durumlar | |
12 | Kuranda tekrarlar ve hikmetleri | |
13 | Kuranın müphemleri | |
14 | Kuranda mücmel ve mübeyyen |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Zerkeşi, el-Burhan fi Ulumi'l-Kuran |
Ders Kaynakları | Suyuti,el-İtkan fi Ulumi'l-Kuran |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Tefsirdeki tartışmalı konulardan haberdar olur | 5 |
2 | Konuyla ilgili görüşleri yakından öğrenir | 5 |
3 | Tartışmalı konularda çıkış yollarını beller | 5 |
4 | Temel konularla diğerleri arasındaki ilişkiyi analiz eder | 5 |
5 | İlk dönemle son dönem temel konuları arasında mukayeseler yapmasını sağlar | 5 |
6 | Alanla ilgili temel eserleri tanır | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |