Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematiksel Modelleme Uygulamaları | CEM 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Lisans seviyesinde modelleme dersleri alınmış olmalı |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders matematiksel modelleme alanındaki temel konuları öğrencilerimize sunmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kısaca aşağıdaki ana konuları içermektedir: 1-Kütlenin korunumu, enerjinin korunumu, sistem sınırları, ve kontrol hacmi gibi temel esasların açıklanması, 2- Temel prensiplerin farklı alanlardaki uygulamalarının sunulması ve öğrencilerimizle birlikte uygulamarın yapılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematiksel modellemeye genel bir giriş yapılması ve farklı disiplinlerdeki uygulamalardan örneklerin verilmesi | |
2 | Lineer ve geometrik artış/azalış metotlarının sunulması | |
3 | Devlet İstatistik Enstitüsü, WorldBank database gibi veritabanlarının kullanılarak ileriye yönelik nufus, su ihtiyacı, atıksu üretimi, ve enerji ihtiyacı gibi değerlerin tahminlerinin yapılması. | |
4 | Modelleme çalışmalarında kullanılan ana presiplerin anlatılması. Kütle dengesi, enerjinin korunumu, ve kontrol hacmi gibi temel konuların açıklanması | |
5 | Reaktör tiplerinin ve reaksiyon kinetiklerinin açıklanması / Mikrobiyal reaksiyonların kinetiğinin açıklanması – Monod Kinetik denklemleri | |
6 | Kesikli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
7 | Sürekli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
8 | Piston akımlı reaktörlerde meydana gelen olayların modellenmesi | |
9 | Gerçek fiziki sistemlerde modelleme uygulamaları – Su dağıtım şebekeleri, atıksu toplama ve arıtma tesisleri gibi | |
10 | Kütle korunumu prensibinin farklı uygulamaları – Yaşam Döngüsü Analizi (Life Cycle Assessment) | |
11 | Yaşam döngüsü analizi ile karbon salımlarının hesaplanması ve kontrol stratejileri | |
12 | Hava kirliliği ve atmosferik olayların modellenmesi | |
13 | atmosferik modelleme uygulamaları | |
14 | Öğrencilerin uzmanlık alanlarına yönelik modelleme çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Koordinatör tarafından verilen haftalık ders notları
|
Ders Kaynakları | 1-Transport Modeling for Environmental Engineers and Scientists (Yazar: Mark M. Clark) (Yayınevi: John Wiley and Science) (Basım tarihi: 1996) 2- Surface Water-Quality Modeling (Yazar: Steven C. Chapra) (Yayınevi: McGraw-Hill - Waveland) (Basım tarihi: 1997) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili projelerde liderlik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 40 | 40 |
Ödev | 10 | 15 | 150 |
Toplam İş Yükü | 310 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |