Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismik Tehlike ve Risk Analizi | INM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile sismik tehrisdeprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla İnşaat Mühendisliği’nin çalışma alanlarından biri olan Deprem Mühendisliği çalışmaları için bilgi alt yapısına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Sismik tehlike ve riskin belirlenmesi neden önemlidir; Levha tektoniği ve depremlerin doğası, Depremsellik parametreleri ve hesaplanmaları; Depremlerde magnitüd, magnitüd satürasyonu ve sismik moment ve sismik tehlike ve risk çalışmalarındaki payları; Depremsellik (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi) parametreleri; Deprem kaynağı olan faylar, fay kayma türleri, aktif fay tanımı ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Deprem tehlike analizi için kaynak tanımlamasında dikkate alınacak fay zonu bilgisi; deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri, faylanma özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi, zeminin deprem yer hareketi üzerindeki etkisi, deprem yer hareketi azalım ilişkileri, deprem yer hareketinin modellenmesi, deterministik ve probabilistik deprem tehlike analizlerinin tanımları ve aşamaları, Türkiye’nin sismotektoniği ve sismik riski |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1- Sismik tehlike ve riskin ne olduğunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Depremsellik parametrelerini belirleyerek Gutenberg-Richter ilişkisinden istatistiksel deprem riskini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Deprem magnitüdü ve magnitüd satürasyonunun deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Deprem yer hareketi üzerine faylanma ve zemin özelliklerinin nasıl etki ettiğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Deprem yer hareketinin modellenmesinin geri planını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını öğrenir ve sismik tehlike ve riski yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, sismik tehlike ve sismik riskin tanımlanması ve belirlenmesinin önemi | |
2 | Levha tektoniği ve deprem oluşumlarının geri planı | |
3 | Deprem magnitüdü ve sismik moment, magnitüd satürasyonu ve sismik tehlike ve risk çalışmalarındaki önemleri | |
4 | Gutenberg-Richter ilişkisi ve depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve sismik tehlike ve risk çalışmalarındaki önemleri | |
5 | Deprem kaynağı olan faylar, aktif fay tanımı, fay kayması türleri ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı | |
6 | Deprem tehlike analizi için kaynak tanımlamasında dikkate alınacak fay zonu bilgisi. | |
7 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri | |
8 | Faylanma ve zemin özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi, Deprem yer hareketi azalım ilişkileri | |
9 | Deprem yer hareketinin modellenmesi | |
10 | Deterministik tehlike analizi ve uygulama aşamaları | |
11 | Probabilistik tehlike analizi ve uygulama aşamaları | |
12 | Türkiye’nin sismotektoniği ve sismik riski | |
13 | Öğrenci seminerleri | |
14 | Öğrenci seminerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu M (2021) Sismik Tehlike ve Risk Analizi ders sunuları |
Ders Kaynakları | 1) KRAMER, (1996),"Geotechnical Earthquake Engineering", Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. 2) Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5
4. Reilinger, R., et al. (2006). GPS constraints on continental deformation in the Africa-Arabia-Eurasia continental collision zone and implications for the dynamics of plate interactions, J. Geophys. Res., 111, B05411, doi:10.1029/2005JB004051. 5. Scholz, C.H., 2002, The mechanics of earthquakes and faulting, Cambridge University Press, 439 pp. 6. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640. 7. Stein, S. And Wysession, M., 2003, An introduction to seismology, earthquakes, and earth structure, Blackwell Publishing, 498 pp. 8. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521 pp.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1- Sismik tehlike ve riskin ne olduğunu açıklar | ||||||
2 | Depremsellik parametrelerini belirleyerek Gutenberg-Richter ilişkisinden istatistiksel deprem riskini hesaplar. | ||||||
3 | Deprem magnitüdü ve magnitüd satürasyonunun deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | ||||||
4 | Deprem yer hareketi üzerine faylanma ve zemin özelliklerinin nasıl etki ettiğini öğrenir. | ||||||
5 | Deprem yer hareketinin modellenmesinin geri planını kavrar. | ||||||
6 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını öğrenir ve sismik tehlike ve riski yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |