Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerin Yapısı ve Jeodinamik | JFM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çalışma konuları doğrudan veya dolaylı olarak yer bilimleri ile ilgili lisansüstü öğrencilerine Yerin yapısı ve dinamiği ile ilgili ayrıntılı bilginin verilerek tez çalışmaları sırasında karşılaşabilecekleri veya araştıracakları dinamik süreçlerin köken ve temelleri hakkında aydınlatılması. Türkiyenin jeodinamiğinin de bazı güncel araştırma projelerinin sonuçları ile birlikte ayrıntılı olarak anlatılması. |
Dersin İçeriği | Yerin içyapısının belirlenmesinde Sismolojinin önemi, Yerin kabuk, Manto ve çekirdeğinin hız yapısı ve bileşimi, faz-mineral dönüşümleri ve önemi, sismik hızın derinlik gradiyenti ve faz dönüşümlerinin karşılaştırılması, sismik dalga yayınımı yardımı ile Yerin iç yapısının görüntülenmesi, Manto konveksiyon akımları, Yer manyetik alanındaki değişimlerin Yer kabuğunun dinamiğine getirdiği kanıtlar, Yerin dinamik yapısının Levha tektoniği kuramı ile ilişkilendirilmesi, dalma-batma olayının ayrıntılı özellikleri, dalan levha üzerinde etkin olan kuvvetler, dalan levhanın ve dehidrasyon olayının sismolojik kanıtları, derin depremler ve mekanizmaları sorunu, Türkiye ve yakın çevresinin ayrıntılı jeodinamiği ve güncel araştırmalardan elde edilen bilgiler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Üst manto süreksizliklerini ve yer bilimleri açısından önemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Sismik tomografi yönteminin temel özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Yitim zonlarında dalan levha boyunca yapısal özelliklerin değişimlerini ve gözlenmiş dinamik süreçleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Levha hareketlerinin nedenlerini kökenleri açısından sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Türkiye ve çevresinde kabuk ve üst manto yapısını ve levha hareketlerini güncel çalışmalardan örnekler vererek ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Türkiye ve çevresinde kabuk ve üst mantoda gözlenen dinamik süreçleri yakın geçmişte elde edilmiş sismolojik ve jeodezik veriler ışığında tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yerbilimlerinde jeodinamik kavramı ve önemi | |
2 | Yerin katmanları, özellikleri ve Sismoloji | |
3 | Faz-mineral dönüşümleri ve deprem dalga yayılımına etkileri | |
4 | Deprem dalga yayılımı yardımıyla Yerin içyapısının araştırılması | |
5 | Yer manyetik alanı ve zamana bağlı değişimleri | |
6 | Yer manyetik alanındaki değişimler ve dinamik Yer kabuğu | |
7 | Yerin iç dinamiği ve levha tektoniği kuramı | |
8 | Dalma-batma zonları ve ayrıntılı yapıları | |
9 | Dalma-batma zonları ve ilişkili dinamik olayların sismolojik kanıtları | |
10 | Derin depremler ve önerilen mekanizmalar | |
11 | Türkiye ve yakın çevresinin jeodinamiği: Genel | |
12 | Türkiye ve yakın çevresinin jeodinamiği: Güncel çalışmalar | |
13 | Türkiyenin jeodinamiği: Araştırılması gereken problemler. | |
14 | Genel tekrar ve tartışma. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Murat UTKUCU, Yerin Yapısı ve Jeodinamik Ders Sunuları |
Ders Kaynakları | Cox, A. and Freeman, W.H., Plate tectonics and geomagnetic reversals, San Fransisco, 702 pp, 1973. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Üst manto süreksizliklerini ve yer bilimleri açısından önemlerini kavrar. | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
2 | Sismik tomografi yönteminin temel özelliklerini kavrar. | 4 | 3 | 3 | |||
3 | Yitim zonlarında dalan levha boyunca yapısal özelliklerin değişimlerini ve gözlenmiş dinamik süreçleri anlatır. | 0 | 4 | 3 | 4 | 3 | |
4 | Levha hareketlerinin nedenlerini kökenleri açısından sınıflar. | 4 | 3 | ||||
5 | Türkiye ve çevresinde kabuk ve üst manto yapısını ve levha hareketlerini güncel çalışmalardan örnekler vererek ifade eder. | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
6 | Türkiye ve çevresinde kabuk ve üst mantoda gözlenen dinamik süreçleri yakın geçmişte elde edilmiş sismolojik ve jeodezik veriler ışığında tartışır. | 4 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 0 | 10 | 0 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |