Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gravitede Modelleme | JFM 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gravite yönteminde çeşitli düz ve ters çözüm teknikleri kullanılarak yer içinin yada anomaliye neden olan kaynağın modellenmesi, yani modeli belirleyen parametrelerin saptanması. |
Dersin İçeriği | Modellemenin amaç ve kapsamı, düz ve ters problem çözümlerinde modelleme, doğrusal ve doğrusal olmayan problemler ve çözüm teknikleri, düz ve ters çözüm tekniklerinin gravitedeki uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Düz problem çözümünü ve Talwani yöntemini uygular, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Ters problem çözümünü ve Marquardt-Levenberg yöntemini uygular, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemlerin çözüm tekniklerini karşılaştırır, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Düz ve ters çözüm tekniklerinin gravitedeki uygulamalarını yorumlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Gravite yönteminde düz ve ters çözüm tekniklerini kullanılarak parametre saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modellemenin amaç ve kapsamı | |
2 | Düz problem çözümü ve Talwani yöntemi | |
3 | Talwani yöntemi ve uygulaması | |
4 | Ters problem çözümü | |
5 | Ters problem çözümü ve Marquardt-Levenberg yöntemi | |
6 | Marquardt-Levenberg yöntemi ve uygulaması | |
7 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemler ve çözüm tekniklerinin karşılaştırılması | |
8 | Ters çözümde başlangıç parametrelerinin, bastırma faktörünün ve yakınsama kriterinin belirlenmesi | |
9 | Fay ve düşey prizma model parametrelerinin iteratif yöntemle hesabı | |
10 | Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması | |
11 | Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması | |
12 | Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması | |
13 | Düz ve ters çözümün gravitedeki uygulamaları - Makale taraması | |
14 | Düz ve ters çözüm tekniklerinin genel tekrarı ve karşılaştırmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK) |
Ders Kaynakları |
1- CANITEZ, N., 1997. Jeofizikte Modelleme. Literatür yayınları, No:14, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, | 4 | |||||
2 | Düz problem çözümünü ve Talwani yöntemini uygular, | 4 | 5 | 4 | |||
3 | Ters problem çözümünü ve Marquardt-Levenberg yöntemini uygular, | 4 | 5 | 4 | |||
4 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemlerin çözüm tekniklerini karşılaştırır, | 4 | |||||
5 | Düz ve ters çözüm tekniklerinin gravitedeki uygulamalarını yorumlar, | 5 | 4 | 5 | |||
6 | Gravite yönteminde düz ve ters çözüm tekniklerini kullanılarak parametre saptar. | 5 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |