Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hava Kirliliği ve Modellenmesi | CEM 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜLYA KARABAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hava kirleticilerin taşınımı, yayılımı ve çökelmesinin modellenmesi. |
Dersin İçeriği | -Hava kirliliği kaynakları ve ana kirleticiler. -Kirleticilerin taşınımı, yayılımı, ve çökmesi. -Matematiksel yöntemler ile hava kirleticilerin taşınımı, yayılımı ve çökelmesinin modellenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lisansüstü çevre bilimleri ve mühendisliği bilgilerini kazandırmak | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Hava kirliliği modelleme yöntemlerinde temel kavramlarını tanıtmak (advection, dispersion, deposition) | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
3 | Hava kirliliği modelleme yöntemlerini tanımlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Modellemede belirsizlikleri tanımlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Diferansiyel denklemler ve çözüm yöntemleri | |
3 | Hava kirliliği ve kirleticiler | |
4 | Birincil hava kirleticilerin taşınımı, yayılımı ve çökelmesi | |
5 | İkincil hava kirleticiler | |
6 | Modelleme yöntemleri (Box, Gaussian, Eulerian, Lagrangian) | |
7 | Box modeling | |
8 | Gaussian Modeling, noktasal kaynaklar | |
9 | Gaussian Modeling, çizgisel kaynaklar | |
10 | Eulerian and Lagrangian modeller | |
11 | Modelleme uygulamaları | |
12 | Modelleme uygulamaları | |
13 | Modelleme uygulamaları | |
14 | Model kalibrasyonu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -Hava Kirliliği ve Kontrolünün Esasları (Prof.Dr. Aysen Müezzinoğlu) (Dokuz Eylül Yayınları, 2005) -Hava Kirlenmesi Kontrolü (Prof.Dr. Olcay Tümay, Dr. Kadir Alp) (İstanbul Ticaret Odası)(Yayın No: 1996-36) - Hava Kalitesi (Nobel Yayınları) -Pasquill, F, 1974: Atmospheric Diffusion, 2nd Edition, Halstead Press, New York, 429 pp. |
Ders Kaynakları | -Hava Kirliliği ve Kontrolünün Esasları (Prof.Dr. Aysen Müezzinoğlu) (Dokuz Eylül Yayınları, 2005) -Hava Kirlenmesi Kontrolü (Prof.Dr. Olcay Tümay, Dr. Kadir Alp) (İstanbul Ticaret Odası)(Yayın No: 1996-36) - Hava Kalitesi (Nobel Yayınları) -Seinfeld, J.H., 1986: Atmospheric Chemistry and Physics of Air Pollution. Wiley-Interscience, New York, 738 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lisansüstü çevre bilimleri ve mühendisliği bilgilerini kazandırmak | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | Hava kirliliği modelleme yöntemlerinde temel kavramlarını tanıtmak (advection, dispersion, deposition) | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 |
3 | Hava kirliliği modelleme yöntemlerini tanımlamak | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 |
4 | Modellemede belirsizlikleri tanımlamak | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |