Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekanik Tasarımda Dayanım ve Güvenirlik | MTI 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET FIRAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mekanik sistem tasarımı ve bilgisayar destekli mühendislik hesaplamalarına yönelik çalışmalar yapacak araştırmacıların, yorulma ve mekanik dayanım teorilerini öğrenmeleri ve lisansüstü tez çalışmalarında yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Tasarım surecinde belirsizlik kaynakları, İmalat ve Geometrik değişkenlik, Malzeme değişkenliği Komponent Sistem Etkileşimi, Çalışma ve servis koşulları, Dayanım ve Güvenirlik gereksinimi, Yapısal Elemanlarda Yorulma Hasarı Hesaplama Yöntemleri, Gerilme Ömür Yaklaşımı, Gerinim Ömür Yaklaşımı, Olasılık ve İstatistik, İstatistiksel Dağılımlar, Güvenirlik Aralıklarının Tespiti. METE Çok-eksenli yorulma Analizi Programıyla Uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzemede yorulma mekanizmaları ve tasarım etkileşimiyle ilgili bilgi sahibi olmak | ||
2 | Gerilme ve gerinim temelli dayanım hesaplama tekniklerini öğrenmek | ||
3 | Kırılma mekaniği hakkında bilgi sahibi olmak | ||
4 | Bilgisayar destekli çentik modelleme becerisi kazanmak | ||
5 | Çok eksenli yükleme hakkında bilgi sahibi olmak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Malzemede yorulma davranışı ve deneysel gözlemler | |
2 | Elastik ve elastik-plastik orantısal-orantısal olmayan deformasyonlar ve gerilme tensör analizi | |
3 | Mekanik Tasarımda Dayanım Kavramı: Temel yorulma testleri | |
4 | Mekanik Tasarımda Dayanım Kavramı: Dayanım ve Güvenirlik gereksinimi | |
5 | Toplam ömür yaklaşımları: Gerilme ömür yaklaşımı I | |
6 | Toplam ömür yaklaşımları: Gerilme ömür yaklaşımı II | |
7 | Toplam ömür yaklaşımları: Gerinim ömür yaklaşımı I | |
8 | Toplam ömür yaklaşımları: Gerinim ömür yaklaşımı II | |
9 | Kırılma mekaniği yaklaşımı | |
10 | Bilgisayar Destekli Dayanım Hesaplaması: Geometrik düzensizlik ve çentik yaklaşımı | |
11 | Bilgisayar Destekli Dayanım Hesaplaması: Çok-eksenli Yükleme | |
12 | Yorulma Analizi Uygulaması : Gerilme Ömür Yaklaşımı | |
13 | Değişkenliğin İstatistiksel İncelemesi | |
14 | Mekanik Tasarımda Olasılık Yöntemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Doç.Dr. Mehmet FIRAT, Mekanik Tasarımda Dayanım ve Güvenirlik Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Bannantine, J.A., Comer, J.J, and Handrock, J.L., Fundamentals of Metal Fatigue Analysis, Prentice Hall, New Jersey, 1990. [3] Vardeman, S.B., Statistics for Engineering Problem Solving, PWS Publishing, 1994. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzemede yorulma mekanizmaları ve tasarım etkileşimiyle ilgili bilgi sahibi olmak | |||||
2 | Gerilme ve gerinim temelli dayanım hesaplama tekniklerini öğrenmek | |||||
3 | Kırılma mekaniği hakkında bilgi sahibi olmak | |||||
4 | Bilgisayar destekli çentik modelleme becerisi kazanmak | |||||
5 | Çok eksenli yükleme hakkında bilgi sahibi olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 16 |
2. Ödev | 16 |
3. Ödev | 18 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 3 | 20 | 60 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |