Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasarım Optimizasyonu | ENJ 578 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik I, Matematik II, Diferansiyel Denklemler, Sayısal Analiz, Akışkanlar Mekaniği |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKERİYA PARLAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tasarım optimizasyonu hakkında temel teorik bilgilerini vererek, optimizasyon prensiplerini mühendislik problemi çözümünde kullanabilme yeteneğini kazandırmak ve mühendislik problemleri için bilgisayar destekli olarak tasarım optimizasyon yapmak |
Dersin İçeriği | Optimizasyon kavramı ve temelleri anlatılarak, çeşitli optimizasyon problemi fonksiyonlarınının çözümlerinin analitik ve sayısal olarak yapılması analtılacaktır. Excel, Matlab ve ANSYS programları kullanılarak çok çeşitli mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonu gösterilecektir. Ayrıca bir deneysel tasarım metoduyla tasarım optimizasyon gerçekleştirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir Boyutlu Kısıtsız ve Çok Boyutlu Kısıtsız Optimizasyon problemlerini çözebilme | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Kısıtlı bir optimizasyon problemini lineer programlama ile çözebilme | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Excel programının çözücü eklentisi ile mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonlarını yapabilme | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Matlab programının Optimizasyon aracı ile mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonlarını yapabilme | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | ANSYS programının Direct Optimization aracı ile yapısal, akış ve FSI gibi mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonlarını yapabilme | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Deney tasarlayarak, deney sonucuna göre tek veya çok amaca bağlı olarak tasarım optimizasyonu yapabilme | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Optimizasyon Kavramı ve Temelleri | |
2 | Tek ve çok degişkenli fonksiyonlar | |
3 | Bir Boyutlu Kısıtsız Optimizasyon | |
4 | Çok Boyutlu Kısıtsız Optimizasyon | |
5 | Kısıtlı optimizasyon ve lineer programlama | |
6 | Excel Çözücü eklentisi ve Excel ile optimizasyon uygulamaları | |
7 | Matlab Optimizasyon Aracı ve Matlab ile optimizasyon uygulamaları | |
8 | Matlab Optimizasyon Aracı ve Matlab ile optimizasyon uygulamaları | |
9 | ANSYS Optimizasyon Aracı | |
10 | ANSYS ile yapısal model optimizasyon uygulamaları | |
11 | ANSYS ile akış modeli optimizasyon uygulamaları | |
12 | ANSYS ile katı-sıvı etkileşim (FSI) modeli optimizasyon uygulamaları | |
13 | Deneysel tasarım ile optimizasyon | |
14 | Deneysel tasarım ile optimizasyon |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Vanderplaats, G. N., Multidiscipline Design Optimization, Vanderplaats R&D, Inc., 2007. Siddall, J.N., Optimal Engineering Design, CRC, 1982 Avriel, M., Rijckaert, M.J. and Wilde, D.J. (eds.), Optimization and Design, Prentice-Hall, 1973. Adeli, H., Advances in Design Optimization, Chapman & Hall, 1994 Roy, Ranjit K. Design of experiments using the Taguchi approach: 16 steps to product and process improvement. John Wiley & Sons, 2001. ANSYS Help Dokümanları MATLAB Help Dokümanları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir Boyutlu Kısıtsız ve Çok Boyutlu Kısıtsız Optimizasyon problemlerini çözebilme | |||||
2 | Kısıtlı bir optimizasyon problemini lineer programlama ile çözebilme | |||||
3 | Excel programının çözücü eklentisi ile mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonlarını yapabilme | |||||
4 | Matlab programının Optimizasyon aracı ile mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonlarını yapabilme | |||||
5 | ANSYS programının Direct Optimization aracı ile yapısal, akış ve FSI gibi mühendislik problemlerinin tasarım optimizasyonlarını yapabilme | |||||
6 | Deney tasarlayarak, deney sonucuna göre tek veya çok amaca bağlı olarak tasarım optimizasyonu yapabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 20 |
2. Proje / Tasarım | 20 |
3. Proje / Tasarım | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 45 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Proje / Tasarım | 3 | 12 | 36 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |