Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Boyut Analizi ve Benzerlik | ENJ 563 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Boyutsal çözümleme tekniklerinin mühendisliğin her dalındaki her tür probleme yetkin olarak uygulanabilmesi. Modelleme tekniklerinin kapsamlı uygulaması yolu ile mühendislik sistemlerinin tasarımı ve test edilmesine katkı sağlanarak ürün geliştirmenin hızlandırılması. |
Dersin İçeriği | Boyutsal sistemler. Boyut dönüşümleri. Eş boyutluluk ilkesi. Fiziksel bağıntıların yapısı. Dönüşümler. Değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi. Boyutsuz ilişkilerin biçimleri. Farklı boyutlar. Boyutsal modelleme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boyut kavramının önemini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Boyutsal modelleme tekniklerini öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Karmaşık mühendislik sistemlerinin modellenmesini öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyutsal Sistemler | [1] 1. Hafta Sunusu |
2 | Boyut Dönüşümleri | [1] 2. Hafta Sunusu |
3 | Eş Boyutluluk İlkesi | [1] 3. Hafta Sunusu |
4 | Fiziksel bağıntıların yapısı | [1] 4. Hafta Sunusu |
5 | Fiziksel bağıntıların yapısı | [1] 5. Hafta Sunusu |
6 | Dönüşümler | [1] 6. Hafta Sunuları |
7 | Dönüşümler | [1] 7. Hafta Sunuları |
8 | Değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi. | [1] 8. Hafta Sunuları |
9 | Değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi | [1] 9. Hafta Sunuları |
10 | Boyutsuz İlişkilerin Biçimleri | [1] 10. Hafta Sunuları |
11 | Farklı Boyutlar | [1] 11. Hafta Sunuları |
12 | Boyutsal Modelleme | [1] 12. Hafta Sunuları |
13 | Boyutsal Modelleme | [1] 13. Hafta Sunuları |
14 | Modelleme Uygulamaları | [1] 14. Hafta Sunuları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Çallı, İ., ´Boyut Analizi ve Benzerlik Ders Notları´, Sakarya 2008. |
Ders Kaynakları | 1. Applied Dimensional Analysis, Thomas SZIRTES, McGrawHill , New York 1998 2. Dimensional Analysis, G.I. Barenblatt Gordon& Breach New York 1987 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boyut kavramının önemini kavrama | |||||
2 | Boyutsal modelleme tekniklerini öğrenme | |||||
3 | Karmaşık mühendislik sistemlerinin modellenmesini öğrenme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 11 | 11 |
Ödev | 3 | 23 | 69 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |