Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aydınlatmada Enerji Verimliliği | ELK 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CENK YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. CENK YAVUZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Enerji darboğazı ile karşı karşıya kalınan şu günlerde hiç şüphe yok ki en büyük ve kolay yönetilebilir enerji kaynağı enerji tasarrufu olmuştur. Enerjinin verimli kullanılması özellikle enerji tüketiminde dünya genelinde %20-25 pay sahibi olan aydınlatmada çok ciddi kazanımlar sağlayabilir. En kolay tasarruf sağlanabilecek kalem olan aydınlatmada doğru yöntem ve ekipmanların doğru kurgulanmış projelerde uygulanması ya da mevcut projelerin bu bağlamda yeniden yapılandırılması, enerji ihtiyacı artışını sınırlayabilecek bir stratejidir. Bu ders sözü edilen amaç doğrultusunda çalışacak bilim adamları ve mühendislere yol haritası çizmelerinde yardımcı olacak nitelikte bilgi ve yöntemleri içermektedir. |
Dersin İçeriği | Fotometrik büyüklükler ve yasalar, ışık üretim esasları, aydınlatma ekipmanları, aydınlatma otomasyonu, aydınlatma projeleri, aydınlatmada enerji verimliliği ile ilgili mevzuat, aydınlatma tasarımında maliyet ve geri ödeme hesaplamaları, konutlar, kamu ve ofis binaları, sanayi, yol ve şehir içi aydınlatmalarında enerji verimliliği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Işık üretiminin esaslarını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Enerji verimli aydınlatma ekipmanlarını tanımak ve seçmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Enerji verimli aydınlatma projeleri hazırlamak | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
4 | Aydınlatma ve Enerji Verimliliğine ilişkin mevzuatları bilmek ve uygulamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İç aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Dış aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
7 | Aydınlatma Simülasyon programlarını kullanabilmek ve aydınlatma otomasyon çözümlerini tanımak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotometrik büyüklükler | |
2 | Fotometrik yasalar | |
3 | Işık üretiminin esasları | |
4 | Aydınlatma ekipmanları | |
5 | Aydınlatma projelendirmede kullanılan tasarım hesapları | |
6 | Aydınlatma simülasyonu | |
7 | Aydınlatmada otomasyon | |
8 | Aydınlatmada enerji verimliliği ile ilgili mevzuat | |
9 | Aydınlatma tasarımında maliyet ve amortisman hesapları | |
10 | Konutlarda enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
11 | Kamu ve ofis binalarında enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
12 | Endüstride enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
13 | Yol ve tünel aydınlatmasında enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
14 | Şehir içi aydınlatmada enerji verimli aydınlatma yöntemleri ve ışık kirliliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Cenk Yavuz, Şehir Aydınlatmacılığı, Işık Kirliliği ve Aydınlatmada Enerji Verimliliği, SAÜ FBE, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Işık üretiminin esaslarını kavramak | |||||
2 | Enerji verimli aydınlatma ekipmanlarını tanımak ve seçmek | |||||
3 | Enerji verimli aydınlatma projeleri hazırlamak | |||||
4 | Aydınlatma ve Enerji Verimliliğine ilişkin mevzuatları bilmek ve uygulamak | |||||
5 | İç aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak | |||||
6 | Dış aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak | |||||
7 | Aydınlatma Simülasyon programlarını kullanabilmek ve aydınlatma otomasyon çözümlerini tanımak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |