| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sayısal İşaret İşleme | EEM 425 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | EEM 335 İşaretler ve Sistemler |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Derya KANDAZ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Analog işaretlerin sayısal yöntemlerle işlenmesi için gerekli olan temel prensipleri ve kavramları öğrenciye tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Analog işaretlerin örneklenmesi, sayısal filtre tasarımı, sayısal filtre yapıları, FFT ve sayısal filtrelerin yazılım gerçekleştirmesi, sonlu kelime uzunluğu etkileri, örnekleme frekansının değiştirilmesi, çeşitli uygulamalar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bandsınırlı bir analog işaretin bozunum olmadan örneklenmesi için gerek koşulları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
| 2 | FIR ve IIR sayısal filtre tasarımını kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
| 3 | Sayısal işaretlerin filtrelenmesini kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
| 4 | Filtrelerin yazılım ve donanım gerçekleştirmesini kavratmak | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
| 5 | Sonlu kelime uzunluğunun filtreleme üzerindeki etkilerini kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
| 6 | Örnekleme frekansının değiştirilmesini kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
| 7 | Sayısal işaret işlemenin özellikle haberleşme ve kontrol olmak üzere elektronik mühendisliğindeki çeşitli uygulamalarını öğretmek | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İdeal örnekleme durumunuda örnekleme teoreminin ispatı | 1.Hafta Sunusu |
| 2 | Analog alçak, yüksek, band geçiren ve band söndüren filtre tasarımı | 2.Hafta Sunusu |
| 3 | Pratik örnekleme durumunda örtüşme önleyici ve geri elde edici filtre tasarımı | 3.Hafta Sunusu |
| 4 | Sayısal filtre tasarımına giriş ve sayısal sonsuz impuls cevaplı (IIR) filtre tasarımı | 4.Hafta Sunusu |
| 5 | Sayısal sonlu impuls cevaplı (FIR) filtre tasarımı | 5.Hafta Sunusu |
| 6 | Verilen bir IIR filtre transfer fonksiyonunun donanım gerçekleştirilmesi | 6.Hafta Sunusu |
| 7 | Verilen bir FIR filtre transfer fonksiyonunun donanım gerçekleştirilmesi | 7.Hafta Sunusu |
| 8 | Sayısal tüm geçiren filtreler | 8.Hafta Sunusu |
| 9 | Sayıların sabit ve kayan nokta gösterilimi, Goertzel algoritması | 9.Hafta Sunusu |
| 10 | Hızlı Fourier dönüşümü (FFT) kullanılarak ayrık Fourier dönüşümünün (DFT) hesabı | 10.Hafta Sunusu |
| 11 | Sonlu kelime uzunluğunun filtre frekans cevabına etkileri | 11.Hafta Sunusu |
| 12 | Örnekleme frekansının değiştirilmesi (alt ve üst örnekleme) | 12.Hafta Sunusu |
| 13 | Örnekleme frekansı değişken sistemler ve filtre bankaları | 13.Hafta Sunusu |
| 14 | Sayısal işaret işleme uygulamaları ( final projelerinin sunulması) | 14.Hafta Sunusu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] http://www.abis.sakarya.edu.tr/ adresinden yayınlanan ders notları |
| Ders Kaynakları | [2] S. K. Mitra, Digital Signal Processing, A Computer Based Approach, third edition, McGraw Hill, 2005. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bandsınırlı bir analog işaretin bozunum olmadan örneklenmesi için gerek koşulları | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
| 2 | FIR ve IIR sayısal filtre tasarımını kavratmak | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
| 3 | Sayısal işaretlerin filtrelenmesini kavratmak | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
| 4 | Filtrelerin yazılım ve donanım gerçekleştirmesini kavratmak | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
| 5 | Sonlu kelime uzunluğunun filtreleme üzerindeki etkilerini kavratmak | 4 | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Örnekleme frekansının değiştirilmesini kavratmak | 4 | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Sayısal işaret işlemenin özellikle haberleşme ve kontrol olmak üzere elektronik mühendisliğindeki çeşitli uygulamalarını öğretmek | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 5 | 7 | 35 |
| Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||