Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal İşaret İşleme EEM 425 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

EEM 335 İşaretler ve Sistemler

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Analog işaretlerin sayısal yöntemlerle işlenmesi için gerekli olan temel prensipleri ve kavramları öğrenciye tanıtmak.

Dersin İçeriği

Analog işaretlerin örneklenmesi, sayısal filtre tasarımı, sayısal filtre yapıları, FFT ve sayısal filtrelerin yazılım gerçekleştirmesi, sonlu kelime uzunluğu etkileri, örnekleme frekansının değiştirilmesi, çeşitli uygulamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bandsınırlı bir analog işaretin bozunum olmadan örneklenmesi için gerek koşulları Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
2 FIR ve IIR sayısal filtre tasarımını kavratmak Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
3 Sayısal işaretlerin filtrelenmesini kavratmak Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
4 Filtrelerin yazılım ve donanım gerçekleştirmesini kavratmak Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma,
5 Sonlu kelime uzunluğunun filtreleme üzerindeki etkilerini kavratmak Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
6 Örnekleme frekansının değiştirilmesini kavratmak Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
7 Sayısal işaret işlemenin özellikle haberleşme ve kontrol olmak üzere elektronik mühendisliğindeki çeşitli uygulamalarını öğretmek Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İdeal örnekleme durumunuda örnekleme teoreminin ispatı 1.Hafta Sunusu
2 Analog alçak, yüksek, band geçiren ve band söndüren filtre tasarımı 2.Hafta Sunusu
3 Pratik örnekleme durumunda örtüşme önleyici ve geri elde edici filtre tasarımı 3.Hafta Sunusu
4 Sayısal filtre tasarımına giriş ve sayısal sonsuz impuls cevaplı (IIR) filtre tasarımı 4.Hafta Sunusu
5 Sayısal sonlu impuls cevaplı (FIR) filtre tasarımı 5.Hafta Sunusu
6 Verilen bir IIR filtre transfer fonksiyonunun donanım gerçekleştirilmesi 6.Hafta Sunusu
7 Verilen bir FIR filtre transfer fonksiyonunun donanım gerçekleştirilmesi 7.Hafta Sunusu
8 Sayısal tüm geçiren filtreler 8.Hafta Sunusu
9 Sayıların sabit ve kayan nokta gösterilimi, Goertzel algoritması 9.Hafta Sunusu
10 Hızlı Fourier dönüşümü (FFT) kullanılarak ayrık Fourier dönüşümünün (DFT) hesabı 10.Hafta Sunusu
11 Sonlu kelime uzunluğunun filtre frekans cevabına etkileri 11.Hafta Sunusu
12 Örnekleme frekansının değiştirilmesi (alt ve üst örnekleme) 12.Hafta Sunusu
13 Örnekleme frekansı değişken sistemler ve filtre bankaları 13.Hafta Sunusu
14 Sayısal işaret işleme uygulamaları ( final projelerinin sunulması) 14.Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] http://www.abis.sakarya.edu.tr/ adresinden yayınlanan ders notları

Ders Kaynakları

[2] S. K. Mitra, Digital Signal Processing, A Computer Based Approach, third edition, McGraw Hill, 2005.
[3] A. Oppenheim, Discrete Time Signal Processing, Prentice Hall, 1989.
[4] J. G. Proakis, D. G. Manolakis, Digital Signal Processing. Principles, Algorithms and Applications, fourth edition, Prentice Hall, 2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Bandsınırlı bir analog işaretin bozunum olmadan örneklenmesi için gerek koşulları 0 0
2 FIR ve IIR sayısal filtre tasarımını kavratmak
3 Sayısal işaretlerin filtrelenmesini kavratmak
4 Filtrelerin yazılım ve donanım gerçekleştirmesini kavratmak
5 Sonlu kelime uzunluğunun filtreleme üzerindeki etkilerini kavratmak
6 Örnekleme frekansının değiştirilmesini kavratmak
7 Sayısal işaret işlemenin özellikle haberleşme ve kontrol olmak üzere elektronik mühendisliğindeki çeşitli uygulamalarını öğretmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 5 7 35
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 4