Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrikle Tahrik | EEM 447 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | EEM309 Elektrik Makineleri I ve EEM310 Elektrik Makineleri II dersleri alınmış olmalıdır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr.Barış Cevher |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Elektrikle tahriğin önemini kavratıp, sürücü, motor ve iş makinalarının oluşturduğu tahrik sistemi davranışlarının belirlenmesi ve gerekli elektriksel donanımları seçme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tahrik sistemlerinin tarihi gelişimi, elektrikle tahrik, elektrik motorları karakteristiklerinin sınıflandırılması, döner sistemin dinamiği ve kararlı çalışma noktalarının belirlenmesi, tahrik sisteminde hızlanma - hız değişimi - durma süresinin belirlenmesi, iş makinaları karakteristikleri, kesikli çalışma - 4 bölgeli çalışma, motor sürücüleri yol verme- hız ayarı ve düzeneklerin seçimi, frenleme, tahrik sisteminin modellenmesi ve simülasyonu, motor seçimi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1) | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ2) | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ2) | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektrikle Tahriğin Gelişimi ve Endüstrideki Önemi | |
2 | Elektrikle tahrik sistemlerinin çeşitleri | |
3 | Elektrik motorlarının dış karakteristikleri | |
4 | Elektrikle tahrik sisteminin dinamiği | |
5 | Elektrikle tahrik sistemlerinin kararlı çalışma koşulu | |
6 | Tahrik sisteminde hız değişimi: yol alma, hız değiştirme ve frenleme zamanlarının incelenmesi. İş makinelerinin karakteristikleri | |
7 | Tahrik gücünün belirlenmesi. Elektrik motorlarının modellenmesi. Uygulamalar. | |
8 | Mekanik yüklerin modellenmesi ve tahrik sisteminin simülasyonu. Simulasyon uygulaması | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Dört bölgeli çalışma. | |
11 | Hız ayar ve frenleme yöntemleri ve simulasyonlar. | |
12 | Motor sürücüleri ve seçimi. | |
13 | Motor seçimi | |
14 | Yanlış motor seçiminin getirdiği sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1) | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1) | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2) | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1) | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1) | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ2) | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ2) | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |