Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Makine Elemanları I | MKM 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT ÖZSOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YAŞAR KAHRAMAN, Prof.Dr. AKIN OĞUZ KAPTI, Prof.Dr. MEHMET FIRAT, Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR, Prof.Dr. MURAT ÖZSOY, Doç.Dr. OSMAN HAMDİ METE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Teknik sistemleri (makina, tesisat, cihaz vb.) oluşturan temel bileşenlerin öğretilmesi. Makina elemanlarının fonksiyonlarına göre sınıflandırılması, şekillendirilmesi, boyutlandırılması, malzeme seçimi ve mukavemet hesaplarının öğretilmesi. Makina elemanlarının tasarım ve seçimine yönelik mühendislik formasyonu oluşturulması. |
Dersin İçeriği |
Makina elemanlarının fonksiyonlarına göre sınıflandırılması ve mukavemet hesapları, Hareket, moment ve malzeme iletim elemanları, Bağlantı/birleştirme elemanları ve Enerji biriktirme elemanlarının tasarım ve seçimine yönelik mühendislik formasyonu oluşturulması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Makina elemanlarına gelen kuvvet ve momenti belirler. Gerilmeleri ve deformasyonları statik ve dinamik haller için hesaplar. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Miller ve aksları tanımlar, tasarım parametrelerine göre hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Vidalı elemanları tanımlar / sınıflandırır, tasarımını ve hesaplamalarını yapar, standartlardan seçebilir. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Mil-göbek bağlantılarını (Kama bağlantıları ve sıkı geçme) tanımlar, hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kaynağa etki eden faktörleri bilir, kaynaklı bağlantıları hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makine Elemanlarını fonksiyonlarına göre tanımlama ve sınıflandırma | |
2 | Makina elemanları üzerinde etkili olan kuvvet, moment ve gerilmeler | |
3 | Mukavemet Hesabı: Statik ve değişken zorlanma | |
4 | Miller ve akslar: Silindirik miller, profil miller, kam milleri, krank milleri | |
5 | Uygulamalar | |
6 | Mil-Göbek bağlantıları: Kamalı Bağlantılar | |
7 | Mil-Göbek bağlantıları: Sıkma Geçme, Konik geçme bağlantıları | |
8 | Mil-Göbek bağlantıları: Sıkı geçme bağlantıları | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Vidalı bağlantılar: Tanımlama, sınıflandırma, kullanım alanları, standartlar | |
11 | Vidalı bağlantılar: Kuvvet-moment iletimi, mukavemet hesabı | |
12 | Vidalı bağlantılar: Dinamik zorlanma altındaki mukavemet hesabı | |
13 | Kaynaklı bağlantılar | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Bozacı A., Makine Elemanları I, Çağlayan, 2012. 2. Bozacı A., Koçaş İ. ve Çolak Ö., Makine Elemanlarının Projelendirilmesi,Çağlayan. 3. Akkurt, M., Makine Elemanları, Cilt:1-2, Birsen, 2000. 2. Cürgül, İ., Makine Elemanları ve Çözümlü Problemleri, Cilt:1-2, Birsen, 2005. 4. Babalı, Fatih C., Makine Elemanları ve Konstrüksiyon Örnekleri, Nobel, 2006. 4. Shigley, JE., Mechanical Engineering Design, McGraw-Hill,1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Makina elemanlarına gelen kuvvet ve momenti belirler. Gerilmeleri ve deformasyonları statik ve dinamik haller için hesaplar. | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Miller ve aksları tanımlar, tasarım parametrelerine göre hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | 3 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||||
3 | Vidalı elemanları tanımlar / sınıflandırır, tasarımını ve hesaplamalarını yapar, standartlardan seçebilir. | 3 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||||
4 | Mil-göbek bağlantılarını (Kama bağlantıları ve sıkı geçme) tanımlar, hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | 3 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||||
5 | Kaynağa etki eden faktörleri bilir, kaynaklı bağlantıları hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | 3 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |