Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sismik Stratigrafi JFM 436 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sismik Stratigrafi ilkelerinin verilerek petrol ve diğer endüstriyel hammaddelerin aranmasındaki uygulamaların bilinmesi gereklidir. Sismik yansıma çalışmaları sırasında yapılan statik analiz, hız tayinleri, muting ve migrasyon gibi işlemlerin bilinmesi stratigrafik kapanların belirlenmesi açısından çok önemlidir. Ayrıca, sismik kesitlerdeki tektonik ve tortul tabakaların tanınması ile on-lap, top-lap, down-lap, aşınma/uyumsuzluk yüzeyleri, high/low-stand, transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza analizleri, sismik sekans stratigrafisi, deniz seviyesi değişimleri, karbonat yapılarının tanınması stratigrafik modelleme açısından zorunludur.
Dersin İçeriği Dersin amacı sismik stratigrafik yorumlamanın temellerinin özellikle pratikte petrol endüstrisinde kullanılıyor olduğu şekliyle anlaşılmasını sağlamaktır. Derste, sismik yansıma tekniği kısaca tariflenecek ve bu sismik ve sekans stratigrafisi üzerine seçilmiş yayınların okunup incelenmesi ve tartışılması ile sürdürülecektir. Derslerde sismik verinin yorumu ile 2 ve 3 boyutlu verinin bilgisayar yorumlama programları üzerine yoğunlaşılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, Sismik Stratigrafinin tanımını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
2 Öğrenciler, Sismik yansımada kullanılan veri-işlem tekniklerini ayırt ederler Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Öğrenciler, sismik yansıma kesitlerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
4 Öğrenciler, sismik stratigrafik kavramları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
5 Öğrenciler, Transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza gibi yapıları ayırt eder Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım,
6 Öğrenciler, Petrol araştırmalarında sismik stratigrafinin önemini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
7 Öğrenciler, 2D ve 3D Sismik Stratigrafi modelleme tekniklerini tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel olarak Sismik Stratigrafinin tanıtımı
2 Dünyada ve Türkiye de Sismik Stratigrafi uygulamaları
3 Sismik yansımada genel veri-işlem teknikleri
4 Sismik yansıma profillerinin elde edilmesi
5 Sismik yansıma kesitlerinin genel anlamda değerlendirilmesi teknikleri
6 Sismik yansıma kesitlerindeki stratigrafik kontaklar
7 On-lap, top-lap, down-lap, aşınma/uyumsuzluk yüzeyleri, high/low-stand, alanların tanıtımı
8 Transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza analizlerinin belirlenmesi
9 Sismik sekans stratigrafisi, deniz seviyesi değişimleri, karbonat yapılarının tanınması
10 Petrol araştırmalarında Sismik Stratigrafi uygulamaları
11 Petrol araştırmalarında Sismik Stratigrafi uygulamaları
12 Diğer endüstriyel hammadde aramalarında Sismik Stratigrafinin rolü
13 2D ve 3D Sismik Stratigrafi model teknikleri
14 Sismik Stratigrafi alanında kullanılan bilgisayar programlarının tanıtımı
Kaynaklar
Ders Notu Sismik Stratigrafi Sakarya Üniversitesi, Ders Notu.
Ders Kaynakları Ager, DV, 1981, The Nature of the Stratigraphic Record, 2nd ed. New York, J. Wiley & Sons,510.

Anstey, N. A., 1977, Seismic Interpretation: The Physical Aspects, International Human Resources Development Corporation, Boston, 625 p.
Badley, M. E., 1985, Practical Seismic Interpretation: International Human Resources Development Corporation, Boston, 266 p.
Baum, G.R., and P.R. Vail, 1988, Sequence Stratigraphic concepts applied to Paleogene outcrops, Gulf and Atlantic basins: in C. K. Wilgus, B. K. Hastings, H. Posamentier, J. Van Wagoner, C. A. Ross, and C. G. St. C. Kendall, (eds.), Sea-Level changes: an integrated approach, Soc. Econ. Paleon. and Min. Special Publication No. 42, p. 309-327.
Chappell, J. and Veeh, H.H., 1978, Late Quaternary tectonic movements and sea level changes at Timor and at Atauro Island. Geol. Soc. Am. Bull., 89: 356-368.
De Graciansky, Pierre-Charles, Jan Hardenbol, Thierry Jacquin, and Peter R. Vail, 1998, Mesozoic and Cenozoic Sequence Stratigraphy of European Basins", published by SEPM Special Publication No. 60, SEPM(Society forSedimentary Geology), 786.
Dott R. H. and R. L. Batton, 1971, Evolution of the Earth, McGraw-Hill, pp 649.
McQuillin, R., Bacon, M., Barklay, W., 1979, An Introduction to Seismic Interpretation: Gulf Publishing Company, 199 p.
Neidell, N.S., 1984, Stratigraphic Modeling and Interpretation: Geophysical Principles and Techniques. AAPG Education Course Note Series, No: 13, 4th Edition, Houston, 56 p.
Schoch, Robert M., 1989, "Stratigraphy, principles and methods" published by Macmillan pp. 375
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Öğrenciler, Sismik Stratigrafinin tanımını yorumlar 5 4 4
2 Öğrenciler, Sismik yansımada kullanılan veri-işlem tekniklerini ayırt ederler 5 5 4
3 Öğrenciler, sismik yansıma kesitlerini yorumlar 5 5 5
4 Öğrenciler, sismik stratigrafik kavramları ayırt eder 5 5 5
5 Öğrenciler, Transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza gibi yapıları ayırt eder 4 4 4
6 Öğrenciler, Petrol araştırmalarında sismik stratigrafinin önemini ayırt eder 5 5 5
7 Öğrenciler, 2D ve 3D Sismik Stratigrafi modelleme tekniklerini tasarlar 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 4