Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği | CVM 211 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BEYTULLAH EREN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET İŞLEYEN, Doç.Dr. BEYTULLAH EREN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Akışkanlar Mekaniği dersinin amacı, çevre mühendisliği öğrencilerine sıvıların ve gazların davranışlarını anlama ve analiz etme yetenekleri kazandırmaktır. Bu ders, akışkanların kinematiği ve dinamiği ile ilgili temel prensipleri öğretilerek ve bu prensiplerin gerçek dünya uygulamalarına nasıl uygulayacakları kavratılır. Öğrenciler, akışkanların hareketi, basınç, hız, viskozite ve türbülans gibi konuları anlamak için matematiksel ve fiziksel kavramları kullanarak akışkanların davranışlarını modelleme ve analiz etme becerilerini geliştirirler. Bu ders, su ve hava gibi akışkanların çevresel etkilerini anlama ve çeşitli mühendislik problemlerini çözme yeteneklerini artırmak için temel bir zemin oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Akışkanlar Mekaniği dersi, çevre mühendisliği öğrencilerine sıvıların ve gazların davranışlarını anlama ve analiz etme yetenekleri kazandırmayı amaçlar. Ders, akışkanların kinematiği ve dinamiği ile ilgili temel prensipleri öğreterek öğrencilere gerçek dünya uygulamalarıyla ilişkilendirir. Öğrenciler, akışkanların hareketi, basınç, hız, viskozite ve türbülans gibi konuları anlamak için matematiksel ve fiziksel kavramları kullanarak akışkanların davranışlarını modelleme ve analiz etme becerilerini geliştirirler. Ayrıca, ders su ve hava gibi çeşitli akışkanların çevresel etkilerini anlama ve çeşitli mühendislik problemlerini çözme yeteneklerini artırmak için temel bir zemin oluşturur. Haftalık olarak, dersin içeriği akışkanların statik ve dinamik davranışlarından açık kanal akışına, hidrolik yapıların tasarım prensiplerine kadar geniş bir yelpazede yer alır. Öğrenciler, ders boyunca teorik bilgileri öğrenirken laboratuvar uygulamaları ve örnek senaryolar aracılığıyla pratik becerilerini geliştirirler. Bu şekilde, Akışkanlar Mekaniği dersi, öğrencilere akışkanların çeşitli yönlerini anlama ve mühendislik uygulamalarında kullanma yetenekleri kazandırır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Akışkanların temel özelliklerini tanımlayabilir ve analiz edebilir. | ||
2 | Akışkanların statik davranışlarını anlayabilir ve hidrostatik basınç kavramını açıklayabilir. | ||
3 | Akışkanların hareketinin temel prensiplerini kavrayabilir ve basit akış problemlerini çözebilir. | ||
4 | Akışkanların sürtünmeli akışını anlayabilir ve borulardaki akışkan akışını modellereyebilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar, akışkanların özellikleri, akışkan davranışının tanımı | Temel kavramları gözden geçirin ve akışkanların genel özelliklerini araştırın. |
2 | Akışkan statikleri, basınç dağılımı, hidrostatik basınç | Basınç kavramını inceleyin ve hidrostatik basınçla ilgili örnekler üzerinde çalışın. |
3 | Akışkan statikleri devamı, hidrostatik kuvvetler, basınç kuvvetleri | Hidrostatik kuvvetlerin hesaplanmasıyla ilgili problemleri çözün. |
4 | Akışkanların akışı, akışkan hareketinin temel prensipleri | Akışkan hareketinin temel prensiplerini araştırın ve örneklerle uygulayın. |
5 | Akışkanların sürtünmeli akışı, borulardaki akışkan akışı, basit boru problemleri | Sürtünmeli akışın temel kavramlarını gözden geçirin ve borulardaki akışı inceleyin. |
6 | Akışkanların çevre etkileşimi, su ve hava kalitesi, kirleticilerin yayılması | Akışkanların çevresel etkileri hakkında kaynaklardan bilgi edinin ve örnek senaryolar üzerinde düşünün. |
7 | Akışkanların sürtünmeli akışı devamı, akışkan direnci ve boru tasarımı | Akışkan direnci ve boru tasarımıyla ilgili temel kavramları inceleyin ve örnek problemleri çözün. |
8 | Akışkanların sürtünmeli akışı devamı, borulardaki kayıplar, enerji dengelemesi | Borulardaki kayıpların hesaplanması ve enerji dengelemesi prensiplerini öğrenin. |
9 | Açık kanal akışı, temel prensipler, kesit tipleri | Açık kanal akışının temel prensiplerini ve farklı kesit tiplerini araştırın. |
10 | Açık kanal akışı devamı, kesit tipleri ve hidrolik hesaplamalar | Farklı açık kanal kesit tiplerinin hidrolik hesaplamalarını yapın. |
11 | Açık kanal akışı devamı, enerji dengelemesi, akış hızı ve derinlik hesaplamaları | Açık kanal akışında enerji dengelemesi ve akış hızı hesaplamalarını öğrenin. |
12 | Akışkanların ölçümü, ölçüm teknikleri ve cihazları | Akışkan ölçümü tekniklerini araştırın ve farklı ölçüm cihazlarını tanıyın. |
13 | Enerji ve momentum korunumu prensipleri, akışkanların enerji analizi | Enerji ve momentum korunumu prensiplerini gözden geçirin ve akışkanların enerji analizi için temel kavramları öğrenin. |
14 | Hidrolik yapılar, tasarım prensipleri, su kaynakları yönetimi | Hidrolik yapıların çeşitleri ve tasarım prensipleri hakkında kaynaklardan bilgi edinin. Ayrıca su kaynaklarının etkin yönetimi konusunda temel kavramları gözden geçirin. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Mazlum, N., & İkizoğlu, B. (2020). Çevre Mühendisliğinde Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik. Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Çengel, Y. A., & Cimbala, J. M. (2015). Akışkanlar Mekaniği. Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar.
3. Recebli, Z., Özkaymak, M., & Selimli, S. (2016). Akışkanlar Mekaniği: Hidrostatik Denge Denklemi - Süreklilik Denklemi - Navier-Stokes Denklemi (2. Baskı). Seçkin Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Akışkanların temel özelliklerini tanımlayabilir ve analiz edebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Akışkanların statik davranışlarını anlayabilir ve hidrostatik basınç kavramını açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Akışkanların hareketinin temel prensiplerini kavrayabilir ve basit akış problemlerini çözebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Akışkanların sürtünmeli akışını anlayabilir ve borulardaki akışkan akışını modellereyebilir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |