Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyruk Teorisi | BSM 445 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar ve Bilişim sistemlerinde kuyruklar, CPU´lar, diskler, anahtarlar, bağlantılar, ve serverlar gibi neredeyse tüm sistemlerin ve bileşenelerin önünde oluşur. Bu kursun amacı, Bilgisayar Mühendisliği öğrencilerine, çeşitli kaynaklardaki tepki süresi ve buffering üzerine dizayn kararlarının etkilerini anlamada yardımcı olmaktır. Buradaki tekniklerin çoğu, çabuk analizler için kullanılabilecek basit tekniklerdir. |
Dersin İçeriği | Temel kuyruk teorisi bilgisi ve notasyonu,(M/M/1 ve M/M/s modelleri), tekil kuyruk analizi, kuyruklama ağları, operasyonel yasalar, ortalama değer analizi ve ilgili teknikler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Standart kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Standart olmayan kuyruk sistemlerini modeller ve analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Kuyruk ağlarını analiz eder ve kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Gözlem sonucu elde edilen bilgileri operasyonel yasalara uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyruk teorisine giriş | |
2 | Kuyruk teorisinde kullanılan olasılık konseptleri | |
3 | Temel kuyruk konseptleri ve notasyonları | |
4 | Kuyruk kuralları, Rastgele süreçler | |
5 | Markov, doğma-ölme ve Poisson süreçleri | |
6 | Tekil kuyruk analizi (M/M/1) | |
7 | Tekil kuyruk analizi (M/M/m) | |
8 | Tekil kuyruk analizi (M/M/m/B ve diğerleri) | |
9 | Kuyruklama Ağları (açık ağlar) | |
10 | Kuyruklama Ağları (açık ağlar) | |
11 | Kuyruklama Ağları (kapalı ağlar) | |
12 | Utilization, Forced Flow yasaları, şişe-boynu aygıtlar, geçiş olasılıkları | |
13 | Little, Genel tepki, Interaktif tepki yasaları, şişe-boynu analizi | |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd. Doç. Dr. Ferhat Dikbıyık´ın hazırladığı ders notları |
Ders Kaynakları | A First Course in Probability, 6th Ed., S. M. Ross, Prentice-Hall, 2002. Raj Jain, " The Art of Computer Systems Performance Analysis: Techniques for Experimental Design, Measurement, Simulation, and Modeling," Wiley-Interscience, New York, NY, April 1991, ISBN:0471503363 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisi edinir. | ||||||||||||
2 | Standart kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar. | ||||||||||||
3 | Standart olmayan kuyruk sistemlerini modeller ve analiz eder. | ||||||||||||
4 | Kuyruk ağlarını analiz eder ve kavrar. | ||||||||||||
5 | Gözlem sonucu elde edilen bilgileri operasyonel yasalara uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 16 |
2. Ödev | 16 |
3. Ödev | 18 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |