Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslamda Felsefi Düşüncenin Doğuşu | SAU 166 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslâm´da felsefî düşüncenin altyapısı ve arka planı konusunda bilgi sahibi olmak, akılcı İslâmî hareketlerin doğuşu, İtikâdî İslâm Mezheplerinin dinî-felsefî düşünceleri hakkında ana hatlarıyla birikim sahibi olmak ve ilk Kelâm Felsefecilerini tanımak. |
Dersin İçeriği | Bu derste dinî düşüncenin etkilendiği felsefî birikim, Kur´an´ın İslam düşüncesinin oluşumundaki rolü, Arap düşüncesindeki değişim ve İslamlaşma etkileşimi, ilk akılcı görüşler, itikâdî İslâm Mezheplerinin Kader, İrade, Tanrı ve İman gibi konulardaki tasavvurları işlenmekte ve tartışılmakta; aklî tevilin doğuşu, Mutezile düşüncesi ve öncülerine değinilmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslâm Felsefî Düşüncesinin doğuşuna tesir eden iç ve dış etkenleri anahtlarıyla kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İlahiyyat alanında ortaya konan felsefî görüşleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kader-İrade-Tanrı?nın nitelikleri ve İnanç konularında kelâm ekollerinin ileri sürdükleri görüşleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Mutezile ekolünün İslâm teolojisindeki yerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Mutezile ekolünün esaslarını ve öncülerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İlk İslâm Mezhepleri üzerinde felsefî görüşlerin etkilerine dair fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslâm Öncesi Araplar ve Kur?ân?ın mevcut birikime katkısı, Felsefe-Kelâm-Tasavvuf-Fıkıh Usûlü bilimlerinin düşünce sistemindeki yerleri. | |
2 | İslâm Felsefesinin Doğuşu, iç ve dış etkenler. | |
3 | İslâm Felsefesinin Doğuşu, iç ve dış etkenler. | |
4 | İslâm ve Gnostisizm. | |
5 | İlk Dönem Ehl-i Sünnet Düşüncesi. | |
6 | Dört fıkıh mezhebi ve mezhep imamlarının kelâmî görüşleri. | |
7 | İlk Dönem Tanrı tasavvurları ve peygamberlikle ilgili görüşler (Haşviyye, Müşebbihe, Mücessime ve Kerrâmiyye ekolleri) | |
8 | Özgür irade ve ilk kader tartışmaları. | |
9 | Cebriyye, Cehmiyye ve Hulûliyye kavramları. | |
10 | Mutezile ekolü ve öncüleri. | |
11 | Mutezile ekolünün felsefî-kelâmî ilkeleri. | |
12 | Mutezilî filozoflar (Ebü?l-Hüzeyl Allâf ve görüşleri) | |
13 | Mutezilî filozoflar (Nazzâm, Ma?mer b. Abbâd ve felsefî görüşleri). | |
14 | Genel değerlendirme ve tartışma. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Muhammed Âbid el-Câbirî, Arap-İslâm Aklının Oluşumu (trc. İbrahim Akbaba), İstanbul 2000, Kitabevi yay. 2. Muhammed Âbid el-Câbirî, Arap-İslâm Kültürünün Akıl Yapısı: Arap-İslâm Kültüründeki Bilgi Sistemlerinin Eleştirel Bir Analizi (trc. Burhan Köroğlu-Hasan Hacak-Ekrem Demirli), İstanbul 1999, Kitabevi yay. 3. Ali Sami en-Neşşâr, İslâm?da Felsefî Düşüncenin Doğuşu I-II (trc. Osman Tunç), İstanbul 1999, İnsan yay. 4. Toshihiko Izutsu, İslâm Düşüncesinde İman Kavramı (trc. Selahattin Ayaz), İstanbul 2000, Pınar yay. (eserin özgün adı: Concept of Belief in Islamic Theology). 5. H. Austryn Wolfson, Kelam Felesefeleri: Müslüman-Hıristiyan-Yahudi Kelamı (trc. Kasım Turhan), İstanbul 2001, Kitabevi yay. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | İslâm Felsefî Düşüncesinin doğuşuna tesir eden iç ve dış etkenleri anahtlarıyla kavrar. |
2 | İlahiyyat alanında ortaya konan felsefî görüşleri tanır. |
3 | Kader-İrade-Tanrı?nın nitelikleri ve İnanç konularında kelâm ekollerinin ileri sürdükleri görüşleri tanır |
4 | Mutezile ekolünün İslâm teolojisindeki yerini kavrar. |
5 | Mutezile ekolünün esaslarını ve öncülerini tanır |
6 | İlk İslâm Mezhepleri üzerinde felsefî görüşlerin etkilerine dair fikir sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |