| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tasavvufi Türk Edebiyatı | TED 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Divan edebiyatının temel dinamiklerinden biri olan “tasavvuf”un şiirlerde ele alınışı ve mutasavvıf şairlerin tanıtılması. |
| Dersin İçeriği | Türk Tasavvuf edebiyatının devirlere göre gelişmesi, temsilcileri, örnek eserlerin incelenmesi, Tasavvuf edebiyatı içeriğindeki türler ve amaçları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufu tanımlar. Mutasavvıf şairleri sıralar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Mutasavvıf şairlerin metinlerini anlatır. Edebiyatımızda kullanılan ortak tasavvufi kavramları belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Mutasavvıf şairlerin metinlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Mutasavvıf şairlerin metinlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Tasavvufla ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Mutasavvıf şairler ve metinleri ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun genel tanımı. | |
| 2 | Yunus Emre’nin şiirlerinde tasavvuf. | |
| 3 | Edebiyatımızda görülen ortak tasavvufi kavramlar. | |
| 4 | Ünlü mutasavvıflar ve bunların Divan şairleri tarafından ele alınışı. | |
| 5 | Süleyman Çelebi ve Mevlid. | |
| 6 | Klasik edebiyatımızda yanlış kullanılan bir kavram: Dinî- lâ-dinî şiir. | |
| 7 | Fuzûlî´nin şiirleri. | |
| 8 | Tasavvuf ve tarikatler. | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Aziz Mahmûd Hüdâyî | |
| 11 | Nâbî’de tasavvuf düşüncesi. | |
| 12 | Nedîm’in şiirlerinde tasavvuf var mıdır? | |
| 13 | Şeyh Gâlib’te tasavvufi unsurlar. | |
| 14 | Tekrar. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Mahir iz, Tasavvuf, Kitabevi Yay., İstanbul, 1996. 4. Mehmet Ali Aynî, Tasavvuf Tarihi, Kitabevi Yay., İstanbul 2004. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufu tanımlar. Mutasavvıf şairleri sıralar. | |||||||||
| 2 | Mutasavvıf şairlerin metinlerini anlatır. Edebiyatımızda kullanılan ortak tasavvufi kavramları belirler. | |||||||||
| 3 | Mutasavvıf şairlerin metinlerini yorumlar. | |||||||||
| 4 | Mutasavvıf şairlerin metinlerini karşılaştırır. | |||||||||
| 5 | Tasavvufla ilgili bilgisini geliştirir. | |||||||||
| 6 | Mutasavvıf şairler ve metinleri ile ilgili hüküm verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||