Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Sosyolojisi | RPD 029 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erol UĞUR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Çalışma ve çalışma sosyolojisi alanında farkındalık geliştirmek ve mesleki beceri edinmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Çalışma ve çalışma sosyolojisi kavramları, çalışma ilişkilerinin tarihi, endüstriyel çalışma ve örgütler, iş bölümü ve teorileri, iş grupları ve işin toplumsal yapısı, endüstriyel iş ortamında iş ilişkileri, bilgi toplumları ve temel özellikleri, çalışma yaşamının güncel sorun alanları, yeni çalışma biçimleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalışma ve çalışma sosyolojisi kavramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Çalışma ilişkilerinin tarihini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Endüstriyel çalışma ve örgütleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | İş bölümü ve teorileri tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | İş grupları ve işin toplumsal yapısını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Endüstriyel iş ortamında iş ilişkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Bilgi toplumlarını ve temel özellikleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Çalışma yaşamının güncel sorun alanlarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Yeni çalışma biçimlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 | 10) Yeni çalışma biçimlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünmek | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Kapitalizm, sanayi toplumu, bilgi toplumu ve sosyoloji | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Klasik sosyologlar (Marks, Weber, Durkheim) | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Sınıf ve Tabakalaşma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Çalışmaya Sosyolojik açıdan bakmak | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Çalışmanın Dönüşümü ve değişen çalışma kültürü | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | ||
8 | Ara sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | Post Fordizm | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Kapitalist emek süreci ve dönüşümü | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Gözetim toplumu ve çalışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | McDonaldlaşma, Ağ toplumu ve çalışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Emeğin yükselişi ve düşüşü | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Tartışma ve genel değerlendirme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Bauman, Zygmunt (1999) Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Sarmal Yay. İstanbul
[2] Ritzer, George (1998) Toplumun McDonaldlaştırılması, çev. Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,, ss. 22-45; 209-231. [4] Yücesan Özdemir, Gamze (2000) Başkaldırı, onay ya da boyun eğme: Hegemonik fabrika rejiminde mavi yakalı işçilerin hikayesi, Toplum ve Bilim, Güz, sayı 86; ss.241-259
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalışma ve çalışma sosyolojisi kavramlarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Çalışma ilişkilerinin tarihini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Endüstriyel çalışma ve örgütleri değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | İş bölümü ve teorileri tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | İş grupları ve işin toplumsal yapısını yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Endüstriyel iş ortamında iş ilişkilerini değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Bilgi toplumlarını ve temel özellikleri bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Çalışma yaşamının güncel sorun alanlarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Yeni çalışma biçimlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 10) Yeni çalışma biçimlerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |