Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile İçi Şiddet | RPD 019 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Çocuk İstismarı ve İhmali Çocuk Psikolojisi İnsan İlişkileri ve İletişim Aile Danışmanlığı ve Etik Aile İçi İlişkiler ve İletişim Ana-Baba Eğitimi Türk Kültüründe Aile ve Çocuk Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Aile içi şiddet, çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Aile yapısı ve işlevsel olmayan aile örüntüleri; şiddet türleri ve belirtileri, ensest, şiddet mağduru aile üyesine destek, zorba aile üyesine danışmanlık tedbiri; aile içi şiddet türleri, aile içi şiddetin nedenleri ve sonuçları, aile içi şiddetin yaygınlığı; birincil, ikincil ve üçüncül önleme konuları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 | Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
9 | Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
10 | Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ailenin Tanımı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Ailenin Yapısı ve İşlevleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Türkiye´de Aile Yapısı ve Aile Içi Ilişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Cinsiyet Rolleri ve Ailede Eşitsizlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Aile içi sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Aile içi Şiddet Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Çocuk İstismarı ve Ensest | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | ||
9 | Türkiye’de Aile İçi Şiddet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Aile içi Şiddetin Nedenleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Boşanma olgusu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Şiddetin Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Olası Sonuçları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Şiddeti Önleyici Müdahale Çalışmaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000
Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık
Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
Çuhadaroğlu, Füsun ed. (2008) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Çocuk ve Gençlik Ruh sağlığı Derneği Yayınları: 3 Hekimler Yayın Birliği. Ankara: 817- 827.
Polat, Oğuz (2007)Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Polat Oğuz (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2, Önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|