Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Test Dışı Teknikler | RPD 208 | 4 | 1 + 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ |
Dersi Verenler | ALPASLAN KARAPINAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders, okul rehberlik hizmetleri için gerekli test dışı tekniklere ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmaya yöneliktir. |
Dersin İçeriği | Görüşme, anket, bilgi toplama fişleri, işaretleme listeleri, zaman cetveli, otobiyografi gibi test dışı kendini anlatma teknikleri ile gözlem, derecelendirme ölçeği, sosyometri, kim bu gibi gözlemsel teknikler ve vaka incelemesi, vaka kaydı gibi durumsal testlerin geliştirilmesi, uygulanması, geçerlik ve güvenirlikle ilgili çalışmalarının yapılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bireyi tanımada test dışı tekniklerini açıklar | Sınav , Ödev, | |
2 | Bireyi tanımada test dışı tekniklerini açıklar | Sınav , Ödev, | |
3 | Ders sonunda öğrenci, okul rehberlik hizmetlerinde test dışı tekniklerin kullanımına ilişkin uygulamalar gerçekleştirebilme | Sınav , Ödev, | |
4 | Bireyin ölçülebilen niteliklerini sıralayabilir | Sınav , Ödev, | |
5 | Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçebilir | Sınav , Ödev, | |
6 | Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçebilir | Sınav , Ödev, | |
7 | Test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilir | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Test Dışı Teknikler dersinin içeriği, amaçları, öğrenciden beklentiler, öğrencilerin derse ilişkin ön bilgileri. Okul PDR hizmetleri içinde bireyi tanımanın yeri. | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Bireyi tanıma: Nasıl ve neden? Bireyi tanımanın tanımı, önemi, amacı ve yöntemleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Testler ve Test Dışı tekniklerle bireyi tanıma: Test ve test-dışı tekniklerin tanımı, ayırımı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Okullarda test dışı tekniklerin kullanılması: İlkeler, sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Gözleme Dayalı Teknikler: Gözlem, gözlem listeleri, özellik kayıt çizelgeleri, dereceleme ölçekleri, vaka kaydı, örnek olay | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler: Problem Tarama Envanteri, Otobiyografi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Genel Tekrar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler: Arzu İstek Listesi, Cümle Tamamlama, Anket | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Devamı): Anı defterleri, Zaman Çizelgeleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Grubun Kanısına Dayalı Teknikler: Sosyometri, Kimdir Bu? | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Diğer Teknikler: Psikodrama, Sosyodrama, Oyun, Ev ziyaretleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Diğer Teknikler: Resim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Diğer Teknikler: Resim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Nobel.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bireyi tanımada test dışı tekniklerini açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bireyi tanımada test dışı tekniklerini açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Ders sonunda öğrenci, okul rehberlik hizmetlerinde test dışı tekniklerin kullanımına ilişkin uygulamalar gerçekleştirebilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bireyin ölçülebilen niteliklerini sıralayabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
2. Ödev | 65 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |