| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkiyede Siyasal Hayat | SBK 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NEBİ MİŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fikret Topal |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, Türk siyasetinin temel aktörlerini incelemek, Türk siyasetindeki değişim ve süreklilik alanlarını belirlemek, Türk siyasetinin dinamik yönlerini, demokratikleşme sürecini ve temel sorun alanlarını belirlemektir. |
| Dersin İçeriği | Türk siyasetinin temel aktörleri, Türk siyasetindeki değişim ve süreklilik alanları ve Türk siyasetinin dinamik yönlerini, demokratikleşme sürecini ve temel sorun alanlarını değerlendirmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk siyasetinin temel parametrelerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş sürecini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Türk siyasetinde temel sorun alanlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 4 | Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleleri karşılaştırıp eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Türkiyede cumhuriyetin demokratikleşme sorununu irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Avrupa Birliğine uyum sürecinin siyaset üzerindeki etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkiyede siyasetin temel parametreleri ve bir model analizi | Şerif Mardin, "Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri", Türkiye´de Toplumu ve Siyaset, İstanbul, İletişim Yayınları, 1990; |
| 2 | Geleneksel Türk siyasetinin ve iktidar pratiklerinin temel kurumları | Şükrü Hanioğlu, "Siyasal Temsil Olayının Osmanlı İmparatorluğundaki Yeri", Türk Siyasal Hayatının Gelişimi içinde, s.291-296 |
| 3 | Türk siyasetinin yeniden yapılanma ihtiyacı, modernleşme sorunu | Ersin, KALAYCIOĞLU -Ali Yaşar SARIBAY, "Tanzimat: Modernleşme Arayışı ve Siyasal Değişme", Türk Siyasal Hayatının Gelişim içinde, Ed.: E. Kalaycıoğlu-A.Y. Sarıbay, , Beta Yayım-Basım-Dağıtım, İstanbul, ty |
| 4 | Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş ve siyasi değişim | Davut Dursun, "Türk Siyasal Sisteminde Klasik Sistemden Modern Sisteme Geçiş Süreci", Türkler, Cilt: 14, Ankara, Yeni Türkiye Yayınları, 2002; Davut Dursun, Türkiyenin Dönüşüm Süreci ve Dinamikleri , ,Dönüşüm Sürecinde Türkiye, Ed. Davut Dursun vd. |
| 5 | Siyasi gücü sınırlandırma çabaları ve anayasal hareketler | Davut Dursun, Anayasa Yapımında Temsil Sorunu, Yeni Türkiye: Demokrasi Yeni Anayasa, Yıl: V, Sayı: 29, Eylül-Ekim 1999; |
| 6 | Parlamenter sistemi kurma süreci | Hüseyin, ÇELİK, "Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Türkiye´de Parlamenter Sistem Tartışmalarının Başlaması", Osmanlı, Cilt: VII, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara,1999, |
| 7 | ARASINAV | |
| 8 | Türk siyasetinde ideoloji sorunu ve Kemalizm | Levent KÖKER, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1995; Feroz AHMAD, "Kemalist Türkiye´de İdeoloji Arayışı 1919-1939", İttihatçılıktan Kemalizme, Türkçesi: Fatmagül Berktay, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1996. |
| 9 | Türkiyede siyasetin yeniden yapılanması ve temel sorunlar | Davut, DURSUN, Demokratikleşemeyen Türkiye, İşaret Yayınları, İstanbul, 1999. |
| 10 | Türk siyasetinde laiklik sorunu | Mustafa Erdoğan, Demokrasi, Laiklik Resmi İdeoloji, Siyasal Kitabevi, Ankara; Nuray Mert, Laiklik Tartışmasına Kavramsal Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık. |
| 11 | Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleler | Davut Dursun, Türk Demokrasisinde Kurumsallaşma Sorunu ve Krizleri Çözme Yöntemi Olarak Askeri Darbeler, Muhafazakar Düşünce, Yıl: 1, Sayı: 3, Kış 2005, s.175-196; Ali Bayramoğlu, "Asker ve Siyaset", Birikim, Sayı: 160-161, Ağustos-Eylül 2002; |
| 12 | Cumhuriyetin demokratikleşme sorunu | Ömer Çaha, "Cumhuriyet ve Demokrasi", Sivil Toplum Aydınlar ve Demokrasi, İstanbul, İz Yayınları, 1999, s.15-44; |
| 13 | AB siyaset üzerindeki etkileri | Kemal İnat, Türkiyenin Dönüşümünde Avrupa Birliğinin Etkisi, Dönüşüm Sürecindeki Türkiye, Ed. Davut Dursun vd., Alfa Yayınları, İstanbul, 2007, 97-120. |
| 14 | Türk siyasetinin Batıya entegrasyon süreci | Fuat, Keyman, Türkiye Ve Radikal Demokrasi, Bağlam Yayınları, İstanbul,1999, Ergun Özbudun Çağdaş Türk Politikası, Çeviren: Ali Resul Usul, Doğan Kitap, İstanbul, 2003. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
| 2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | ||||||
| 3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | ||||||
| 4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | ||||||
| 5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | ||||||
| 6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
| 7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
| 8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
| 9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
| 10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk siyasetinin temel parametrelerini analiz eder. | ||||||||||
| 2 | Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş sürecini yorumlar. | ||||||||||
| 3 | Türk siyasetinde temel sorun alanlarını analiz eder. | ||||||||||
| 4 | Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleleri karşılaştırıp eleştirir. | ||||||||||
| 5 | Türkiyede cumhuriyetin demokratikleşme sorununu irdeler. | ||||||||||
| 6 | Avrupa Birliğine uyum sürecinin siyaset üzerindeki etkisini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||