| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Balık Ekolojisi | BIY 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Balık biyolojisi ve ekolojisi arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmak. |
| Dersin İçeriği | Balıkların çeşitliliği; Çevreden ve organizmadan kaynaklanan kısıtlayıcılar; Balıklarda beslenme; Balıklarda biyoenerji; Balıkların zaman ve alan kullanımı; Balıklarda büyüme; Balıklarda üreme; Biyotik etkileşimler I balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitlik; Biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizm; Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması; Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejileri; Balık toplulukları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Balıkların çeşitliliğini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Balıklarda vücut şekli ve hareket; solunum ve solungaç yapısı; algılamayı açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Balıklarda trofik kategoriler; beslenme için adaptasyonlar, beslenme kompozisyonu ve zamana bağlı değişmeleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Balıklarda besin tüketim oranını belirleyen faktörler, beslenme ekolojisindeki esneklik, optimal beslenme teorisini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Balıklarda biyoenerji, enerji bütçesinin yapısı, metabolizma üzerine çevresel faktörlerin etkileri, enerji bütçesinin elemanlarını açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Balıklarda zaman ve alan kullanımı, alansal ve mevsimsel dağılım şekilleri, göç özelliklerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Balıklarda büyüme, büyümenin belirlenmesi ve ölçülmesi; büyüme şekilleri, büyüme oranlarını etkileyen faktörler, büyüme modellerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 8 | Balıklarda üreme, üreme zamanlaması, üreme yeri seçimini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 9 | Balıklarda sekonder eşeysel karakterler, üreme davranışları, yaygın olmayan üreme stratejilerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 10 | Balıklarda biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitliği açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 11 | Balıklarda biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizmi açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 12 | Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması. Stok büyüklüğünün ve durumunun tahmini. Populasyon büyüme ve ölüm oranının ölçülmesi. Populasyon büyüme modelleri | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 13 | Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejilerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 14 | Balıklarda topluluklar, tür çeşitliliğinde genel şekiller, tarihi faktörler ve zamana bağlı belirleyiciler, balık topluluklarına örnekler; balık topluluklarının karakteristik özellikleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Balıkların çeşitliliği | |
| 2 | Çevreden ve organizmadan kaynaklanan kısıtlayıcılar | |
| 3 | Balıklarda beslenme | |
| 4 | Besin tüketim oranını belirleyen faktörler | |
| 5 | Balıklarda biyoenerji | |
| 6 | Balıkların zaman ve alan kullanımı | |
| 7 | Balıklarda büyüme | |
| 8 | Balıklarda üreme | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Sekonder eşeysel karakterler. Üreme davranışları. | |
| 11 | Biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitlik II. Balıklarda rekabet ve mutualizm | |
| 12 | Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması | |
| 13 | Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejileri | |
| 14 | Balık toplulukları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Robert J. Wooten, Editor. 1998. Ecology of Teleost Fishes, Fish and Fisheries Series I, Chapman&Hall, London, IX+404 pp. |
| Ders Kaynakları | 2. Erinç, S. 1984. Ortam Ekolojisi ve Degradasyonal Ekosistem Değişiklikleri, İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü, Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü, İstanbul, VI+145 s. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak bilgilerini, bilimsel yöntemlerle ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Alan bilgisi ve teknolojilerini eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygular. | X | |||||
| 4 | Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir. | X | |||||
| 5 | Disiplinler arası ekiplerle çalışabilme ve sorunların çözümlenmesinde sorumluluk alarak liderlik yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı yapabilir ve/veya yönetebilir. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili bilimsel gelişmeleri, bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanarak, izleyebilme, okuma, anlama, yazma ve yorum yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde liderlik yapabilir. | X | |||||
| 9 | Alanıyla ilgili etkinliklerde kendi özgün fikirlerini savunma ve etkili bir iletişim kurabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 10 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. | X | |||||
| 11 | Avrupa Dil Portföyü’ndeki bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | X | |||||
| 12 | Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Balıkların çeşitliliğini açıklama. | |||||||||||||
| 2 | Balıklarda vücut şekli ve hareket; solunum ve solungaç yapısı; algılamayı açıklama. | |||||||||||||
| 3 | Balıklarda trofik kategoriler; beslenme için adaptasyonlar, beslenme kompozisyonu ve zamana bağlı değişmeleri açıklama. | |||||||||||||
| 4 | Balıklarda besin tüketim oranını belirleyen faktörler, beslenme ekolojisindeki esneklik, optimal beslenme teorisini açıklama. | |||||||||||||
| 5 | Balıklarda biyoenerji, enerji bütçesinin yapısı, metabolizma üzerine çevresel faktörlerin etkileri, enerji bütçesinin elemanlarını açıklama. | |||||||||||||
| 6 | Balıklarda zaman ve alan kullanımı, alansal ve mevsimsel dağılım şekilleri, göç özelliklerini açıklama. | |||||||||||||
| 7 | Balıklarda büyüme, büyümenin belirlenmesi ve ölçülmesi; büyüme şekilleri, büyüme oranlarını etkileyen faktörler, büyüme modellerini açıklama. | |||||||||||||
| 8 | Balıklarda üreme, üreme zamanlaması, üreme yeri seçimini açıklama. | |||||||||||||
| 9 | Balıklarda sekonder eşeysel karakterler, üreme davranışları, yaygın olmayan üreme stratejilerini açıklama. | |||||||||||||
| 10 | Balıklarda biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitliği açıklama. | |||||||||||||
| 11 | Balıklarda biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizmi açıklama. | |||||||||||||
| 12 | Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması. Stok büyüklüğünün ve durumunun tahmini. Populasyon büyüme ve ölüm oranının ölçülmesi. Populasyon büyüme modelleri | |||||||||||||
| 13 | Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejilerini açıklama. | |||||||||||||
| 14 | Balıklarda topluluklar, tür çeşitliliğinde genel şekiller, tarihi faktörler ve zamana bağlı belirleyiciler, balık topluluklarına örnekler; balık topluluklarının karakteristik özellikleri açıklama. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||