Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyruk Teorisi | YBS 403 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ADEM AKBIYIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kuyruk teorisi ve uygulamalarını öğrenerek, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. Edindiği bilgileri kullanarak, ozellikle servis sistemlerinde, optimum talep, kapasite ve servis hattı belirleme becerisi ile strateji, politika ve uygulama planları geliştirme becerisi elde eder. |
Dersin İçeriği | Servis sistemleri ve stokastik süreçler, kuyruk teorisi temel tanımları ve kabulleri, olasılık teorisinin temelleri, ilgili olasılık dağılım fonksiyonları, tek kanallı kuyruk teorisi, çok kanallı kuyruk teorisi, optimum talep planlaması modeli. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuyruk teorisi temel tanımlarını ve kabullerini kavrar. | Anlatım, | Ödev, |
2 | Olasılık dağılım fonksiyonlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
3 | Ele alınan probleme uygun Kuyruk modeli belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Tek kanallı kuyruk modeli için ilgili formülleri çıkarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Çok kanallı kuyruk modeli için ilgili formülleri çıkarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
6 | Servis süresi dağılımını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
7 | Optimum kapasite ve servis hattı sayısı problemlerini çözer. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Optimum talep planlaması yöntemini bilir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyruk teorisi temel tanımları ve kabulleri | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
2 | Kuyruk teorisi temel tanımları ve kabulleri | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
3 | Olasılık teorisinin temelleri, ilgili olasılık dağılım fonksiyonları, | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
4 | Olasılık teorisinin temelleri, ilgili olasılık dağılım fonksiyonları, | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
5 | Tek kanallı kuyruk teorisi | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
6 | Tek kanallı kuyruk teorisi | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
7 | Çok kanallı kuyruk teorisi | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
8 | ARA SINAV | |
9 | Optimum kapasite ve servis hattı sayısı problemleri ve çözümleri | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
10 | Optimum kapasite ve servis hattı sayısı problemleri ve çözümleri | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
11 | Optimum talep planlaması modeli | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | Optimum talep planlaması modeli | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
13 | Kuyruk teorisi temel tanımları ve kabulleri | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
14 | Kuyruk teorisi temel tanımları ve kabulleri | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) EMECEN, E.G., (2004), Marmara Bölgesi Limanlarının Çok Kanallı Kuyruk Teorisiyle Optimum Kapasite ve İşletme Yönetim Modelinin Geliştirilmesi, Doktora Tezi, İ.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2-) WINSTON, W. L., (1987), Operations Research: Applications and Algorithms, PWS-KENT Publishing Company, Boston. |
Ders Kaynakları | 1-) TAHA, H.A., (1987), Operations Research An Introduction, Macmillan Publishing Company, New York. 2-) HALLAÇ, O., (1986), Kantitatif Karar Verme Teknikleri (Yöneylem Araştırması), 5.Baskı, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. 3-) SARIASLAN,H., (1986), Sıra Bekleme Sistemlerinde Simülasyon Tekniği, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları; Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. | X | |||||
3 | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. | ||||||
4 | Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. | ||||||
5 | Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. | ||||||
6 | İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. | ||||||
7 | İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. | ||||||
8 | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. | ||||||
9 | Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. | X | |||||
10 | Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | ||||||
11 | Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X | |||||
12 | Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. | ||||||
13 | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | ||||||
14 | Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. | ||||||
15 | Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kuyruk teorisi temel tanımlarını ve kabullerini kavrar. | ||||||||||||||
2 | Olasılık dağılım fonksiyonlarını açıklar. | ||||||||||||||
3 | Ele alınan probleme uygun Kuyruk modeli belirler. | ||||||||||||||
4 | Tek kanallı kuyruk modeli için ilgili formülleri çıkarır. | ||||||||||||||
5 | Çok kanallı kuyruk modeli için ilgili formülleri çıkarır. | ||||||||||||||
6 | Servis süresi dağılımını analiz eder. | ||||||||||||||
7 | Optimum kapasite ve servis hattı sayısı problemlerini çözer. | ||||||||||||||
8 | Optimum talep planlaması yöntemini bilir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |