Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uml Modelleme YBS 362 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe / İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NACİYE GÜLİZ UĞUR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NACİYE GÜLİZ UĞUR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yazılım sistemi olayları tanımlamak, görselleştirmek, oluşturmak ve dökümante etmek için kullanıcı tarafından geliştirip paylaşabilecek görsel modelleme dilinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Böylece bir arada yönetilen projelerde takım içindeki iletişim güçlenir, yazılım geliştirme için araçların etkin kullanılması ve herkes tarafından anlaşılması sağlanır.
Dersin İçeriği Yazılım geliştirme için gerekli bakışlar (kullanıcı bakışı, yapısal bakış, davranış bakışı, gerçekleşme bakışı ve ortam bakışı), bu bakışların oluşturulmasında kullanılan diyagramlar (sınıf diyagramı, bileşen diyagramı, faaliyet diyagramı, kullanım senaryosu, iletişim diyagramı, sıralama diyagramı ve durum diyagramı) ve çeşitli örneklerle uygulamaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazılım projelerinin etkin bir şekilde uygulanabilmesi için gerekli bakış açılarını kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Modelleme dilini okuyabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
3 Modelleme dilini kullanarak proje tasarlamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Proje / Tasarım,
4 Projeyi görsel bir şekilde sunabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Entegre projelerde projenin bütününü ve geliştirme yapılan bölümün detayını görebilecek beceriyi kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve genel giriş Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
2 Kullanıcı diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
3 Faaliyet diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
4 Nesne diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
5 Sınıf diyagramları Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
6 Zaman akış diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
7 Durum diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
8 ARASINAV
9 Etkileşim ve iletişim diyagramları Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
10 Bileşen diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
11 Dağılım diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Birleşik yapı diyagramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
13 Literatürden UML örneklerinin incelenmesi Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
14 Genel değerlendirme Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu 14 Haftalık Ders Notu Her Dersten Önce Sisteme yüklenecektir
Ders Kaynakları Learning UML 2.0, Kim Hamilton, Russell Miles, April 2006
UML ile Nesne Tabanlı Çözümleme ve Tasarım, Bora Güngören, Kasım 2009
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. X
3 Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. X
4 Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. X
5 Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. X
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. X
7 İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. X
8 Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. X
9 Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. X
10 Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. X
11 Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
12 Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. X
13 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. X
14 Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. X
15 Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Yazılım projelerinin etkin bir şekilde uygulanabilmesi için gerekli bakış açılarını kazanmak
2 Modelleme dilini okuyabilmek
3 Modelleme dilini kullanarak proje tasarlamak
4 Projeyi görsel bir şekilde sunabilmek
5 Entegre projelerde projenin bütününü ve geliştirme yapılan bölümün detayını görebilecek beceriyi kazanmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 15 45
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
dersAKTSKredisi 5