Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilişim Teknolojilerinin Afet Yönetiminde Kullanımı YBS 358 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYKUT HAMİT TURAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin bilisim teknolojilerinin afet yonetiminin farkli safhalarinda nasil kullanilabilecegini ve bilisim teknolojisi kullaniminin afetlerin neden oldugu kayiplarin azaltilmasinda sagladigi faydalari öğrenmesi, bu hususta farkindaliklarinin artirilmasi ve afet zarar azaltimi ile ilgili belirli alanlarda calismalarinin saglanmasidir

Dersin İçeriği

Bu derste, afet, afet yonetimi ve bu alanda zarar azaltma amaciyla afet yonetiminin cesitli asamalarinda kullanilan bilisim teknolojileri incelenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Afet kavrami, dunyamizin ve ulkemizin yasadigi afetlerin degerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Afet yonetimi kavrami ve afet yonetiminin farkli asamalari ile cesitli ulkelerdeki uygulamalarla ulkemizdeki uygulamalarin karsilastirilmasi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Afetlerin meydana getirdigi zararlarin azaltilabilmesi icin kullanilan teknolojilerin incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Afetlerin meydana getirdigi zararlarin azaltilabilmesi icin gelistirilen basarili uygulamalarin ve kullanilan teknolojinin incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet, Afet Yonetimi Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
2 Afet Yonetiminin Safhalari Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
3 Afet Oncesi Onleme Safhasinda Kullanilan BT Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
4 Afet Oncesi Zarar Azaltma Safhasinda Kullanilan BT Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
5 Afet Oncesi Hazirlikli Olma Safhasinda Kullanilan BT Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
6 Afete Yanit Verme Safhasinda Kullanilan BT Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
7 Afet Sonrasi Iyilesme Safhasinda Kullanilan BT Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
8 ARA SINAV
9 Örnek Uygulamalar - Sismik Gozlem Modelleri
10 Örnek Uygulamalar - Sel Tahmin Modelleri
11 Örnek Uygulamalar - Kuraklik ve Tsunami Erken Uyari Modelleri
12 Örnek Uygulamalar - Afet Izleme Modelleri
13 Örnek Uygulamalar - SAHANA
14 Örnek Uygulamalar - UNOSAT
Kaynaklar
Ders Notu

Ders Notu 14 Haftalık Ders Notu Her Dersten Önce Sisteme yüklenecektir.

Ders Kaynakları

Disaster Recovery Planning: Preparing for the Unthinkable (3rd Ed), Jon William Toigo
Disaster Management in Telecommunications, Broadcasting and Computer Systems, Galal El Mahdy
Improving Disaster Management: The Role of IT in Mitigation, Preparedness, Response, and Recovery, National Academies Press
Using Social and Information Technologies for Disaster and Crisis Management, Murray E. Jennex

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. X
3 Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. X
4 Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. X
5 Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. X
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. X
7 İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. X
8 Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. X
9 Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler.
10 Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir.
11 Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. X
12 Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir.
13 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. X
14 Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. X
15 Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Afet kavrami, dunyamizin ve ulkemizin yasadigi afetlerin degerlendirilmesi
2 Afet yonetimi kavrami ve afet yonetiminin farkli asamalari ile cesitli ulkelerdeki uygulamalarla ulkemizdeki uygulamalarin karsilastirilmasi
3 Afetlerin meydana getirdigi zararlarin azaltilabilmesi icin kullanilan teknolojilerin incelenmesi
4 Afetlerin meydana getirdigi zararlarin azaltilabilmesi icin gelistirilen basarili uygulamalarin ve kullanilan teknolojinin incelenmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 30 30
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
dersAKTSKredisi 5