Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Bilgisayar Etkileşimi YBS 350 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BÜŞRA ALMA ÇALLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin temel algoritma, bilgisayar programlama derslerinde elde ettikleri bilgi ve becerilerin geliştirilmesi, ileri araştırmalar için teorik alt yapının oluşturulması, model kurma ve çözme becerilerinin geliştirilmesi ile birlikte İnsan Merkezli Bilişim Sistemlerini tasarlamak ve geliştirmek için gerekli “Dönüşümün” nasıl yapılacağının analiz edilmesi.
Dersin İçeriği Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme, Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality), Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality), Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması, Animasyon ve çizim programları, Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi, Oyun tabanlı öğrenme, Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması, Akıllı eğitmen, Doğal dilde etkileşim, Kullanıcı davranış analizi, Çoklu ortam arayüzleri, Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmalar, Duygu analizi (sentiment analysis)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme sürecini gerçekleştirebilir.
2 Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality) ve Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality) sürecini gerçekleştirebilir.
3 Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması süreçlerini kavrayabilir.
4 Animasyon ve çizim programlarıve aralarindaki ilişkiyi yorumlayabilir ve hesaplayabilir.
5 Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi sürecini kavrayıp analiz edebilir.
6 Oyun tabanlı öğrenme sürecini kavrayabilir.
7 Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması, şartlarıni analiz ederek pratik hayatta uygulayabilir.
8 Akıllı eğitmeni değerlendirebilir.
9 Doğal dilde etkileşim yapabilir.
10 Kullanıcı davranış analizini gerçekleştirebilir.
11 Çoklu ortam arayüzlerini modelleyebilir ve değerlendirebilir.
12 Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmaları anlayabilir.
13 Duygu analizi (sentiment analysis) sürecini kavrayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme
2 Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality)
3 Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality)
4 Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması,
5 Animasyon ve çizim programları
6 Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi,
7 Oyun tabanlı öğrenme
8 Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması
9 Akıllı eğitmen,
10 Kolon türetme algoritması
11 Doğal dilde etkileşim,
12 Kullanıcı davranış analizi,
13 Çoklu ortam arayüzleri, Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmalar,
14 Duygu analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları K..ÇAĞILTAY, İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, ODTU Yayincilik,
Bailey, S. Iterative methodology and Designer Training in Human Computer Interface design. Proceedings of ACM INTERCHI´93 Conference on Human Factors in Computing Systems, 1993, pp 198-205.
Booth, P. An Introduction to Human-Computer Interaction. 1989, Hove, UK: Lawrence Erlbaum Associates.
Çagıltay, K. E-dönüsümü Kullanabilmek? İnsan Bilgisayar Etkilesimi, Kullanılabilirlik ve e-Devlet Projeleri. Bilisim, 91, 2005, pp 16-17.
Shackel, B. Ergonomics for a computer. Design, 120, 1959, pp 36-39.
Shneiderman, B. Software Psychology: Human Factors in Computer and Information Systems. 1980, Cambridge, MA: Winthrop.
Weinberg, G. M. The psychology of computer programming, 1971: Van Nostrand Reinhold.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur.
3 Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. X
4 Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir.
5 Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. X
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. X
7 İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler.
8 Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir.
9 Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. X
10 Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir.
11 Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
12 Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir.
13 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
14 Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur.
15 Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme sürecini gerçekleştirebilir.
2 Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality) ve Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality) sürecini gerçekleştirebilir.
3 Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması süreçlerini kavrayabilir.
4 Animasyon ve çizim programlarıve aralarindaki ilişkiyi yorumlayabilir ve hesaplayabilir.
5 Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi sürecini kavrayıp analiz edebilir.
6 Oyun tabanlı öğrenme sürecini kavrayabilir.
7 Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması, şartlarıni analiz ederek pratik hayatta uygulayabilir.
8 Akıllı eğitmeni değerlendirebilir.
9 Doğal dilde etkileşim yapabilir.
10 Kullanıcı davranış analizini gerçekleştirebilir.
11 Çoklu ortam arayüzlerini modelleyebilir ve değerlendirebilir.
12 Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmaları anlayabilir.
13 Duygu analizi (sentiment analysis) sürecini kavrayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
dersAKTSKredisi 5