Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması | YBS 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İşletme Matematiği |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe / İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM CEBECİ, Doç.Dr. ÇAĞLA EDİZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin iş dünyasında karşılaşabilecekleri farklı türdeki problemleri modelleyebilmesi, çözümleyebilmesi, yaptıkları çözümleri yorumlayabilmesi için gerekli temel yetkinliklerin kazandırılması |
Dersin İçeriği | Ders; Doğrusal Programlama, Ulaştırma ve Atama Problemleri, Tamsayılı Programlama, Çok Amaçlı Karar Verme, Doğrusal Olmayan Modeller ve Karar Analizleri ile Oyun Teorisi Konularını içermektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
2 | Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
3 | Simpleks Yöntem I | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
4 | Simpleks Yöntem II | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
5 | Yazılım Destekli Doğrusal Programlama Problemleri Çözümü | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
6 | Ulaştırma Problemleri I | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
7 | Ulaştırma Problemleri II | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
8 | Yazılım Destekli Ulaştırma Problemleri Çözümü | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
9 | ARASINAV | |
10 | Atama Problemleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
11 | Yazılım Destekli Atama Problemleri Çözümü | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
12 | Şebeke Analizi | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
13 | Yazılım Destekli Şebeke Analizi Problemleri Çözümü | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
14 | Yazılım Destekli Problem Çözümleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yönetim Bilimi, Murat Ayanoğlu, Sakarya Kitabevi, 2006 |
Ders Kaynakları | 1-) Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. | X | |||||
3 | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. | X | |||||
4 | Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. | X | |||||
5 | Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. | X | |||||
6 | İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. | X | |||||
7 | İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. | X | |||||
8 | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. | X | |||||
9 | Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. | X | |||||
10 | Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X | |||||
12 | Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. | X | |||||
13 | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | X | |||||
14 | Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. | X | |||||
15 | Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek | ||||||||||||||
2 | Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek | ||||||||||||||
3 | Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek | ||||||||||||||
4 | Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek | ||||||||||||||
5 | Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak | ||||||||||||||
6 | Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 5 |
2. Ödev | 5 |
3. Ödev | 5 |
4. Ödev | 5 |
5. Ödev | 5 |
6. Ödev | 5 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 130 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |