Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması YBS 205 3 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

İşletme Matematiği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe / İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. HALİL İBRAHİM CEBECİ, Doç.Dr. ÇAĞLA EDİZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin iş dünyasında karşılaşabilecekleri farklı türdeki problemleri modelleyebilmesi, çözümleyebilmesi, yaptıkları çözümleri yorumlayabilmesi için gerekli temel yetkinliklerin kazandırılması

Dersin İçeriği

Ders; Doğrusal Programlama, Ulaştırma ve Atama Problemleri, Tamsayılı Programlama, Çok Amaçlı Karar Verme, Doğrusal Olmayan Modeller ve Karar Analizleri ile Oyun Teorisi Konularını içermektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak Anlatım, Örnek Olay, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
2 Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
3 Simpleks Yöntem I Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
4 Simpleks Yöntem II Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
5 Yazılım Destekli Doğrusal Programlama Problemleri Çözümü Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
6 Ulaştırma Problemleri I Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
7 Ulaştırma Problemleri II Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
8 Yazılım Destekli Ulaştırma Problemleri Çözümü Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
9 ARASINAV
10 Atama Problemleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
11 Yazılım Destekli Atama Problemleri Çözümü Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
12 Şebeke Analizi Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
13 Yazılım Destekli Şebeke Analizi Problemleri Çözümü Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
14 Yazılım Destekli Problem Çözümleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
Kaynaklar
Ders Notu

Yönetim Bilimi, Murat Ayanoğlu, Sakarya Kitabevi, 2006

Ders Kaynakları

1-) Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları
2-) Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar, Hülya H. Tütek, Şevkinaz Gümüşoğlu, Ali Özdemir, Aslı Özdemir, Beta
3-) Operations Research: Application and Algorithms, Wayne L. Winston, 4e, 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. X
3 Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. X
4 Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. X
5 Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. X
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. X
7 İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. X
8 Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. X
9 Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. X
10 Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. X
11 Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. X
12 Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. X
13 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. X
14 Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. X
15 Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek
2 Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek
3 Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek
4 Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek
5 Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak
6 Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 5
2. Ödev 5
3. Ödev 5
4. Ödev 5
5. Ödev 5
6. Ödev 5
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 130
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6