Program Çıktıları
Sıra | Program Çıktıları | |
---|---|---|
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | |
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | |
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | |
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | |
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | |
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | |
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | |
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | |
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | |
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | |
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
YETKİNLİKLER / Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
7. Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
10. Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
YETKİNLİKLER / Öğrenme Yetkinliği
7. Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
12. Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
YETKİNLİKLER / İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1. İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2. Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
5. İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
8. İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9. Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
12. Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14. İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
YETKİNLİKLER / Alana Özgü Yetkinlik
3. Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4. Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
6. Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
8. İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
11. İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
13. İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
YÇ | Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi |
---|---|
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
2 | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
3 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
4 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
7 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
10 | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
14 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
15 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
16 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
YÇ 1 | YÇ 2 | YÇ 3 | YÇ 4 | YÇ 5 | YÇ 6 | YÇ 7 | YÇ 8 | YÇ 9 | YÇ 10 | YÇ 11 | YÇ 12 | YÇ 13 | YÇ 14 | YÇ 15 | YÇ 16 | |
PÇ 1 | 1 | |||||||||||||||
PÇ 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
PÇ 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
PÇ 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
PÇ 5 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
PÇ 6 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
PÇ 7 | 1 | 1 | ||||||||||||||
PÇ 8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
PÇ 9 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
PÇ 10 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
PÇ 11 | 1 | 1 | ||||||||||||||
PÇ 12 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
PÇ 13 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
PÇ 14 | 1 | 1 | 1 |
İAÇ | İlahiyat Akreditasyon Ajansı Çıktıları |
---|---|
İAAÇ 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. |
İAAÇ 2 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve bilişim teknolojilerinden etkin bir şekilde yararlanır. |
İAAÇ 3 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz, sentez ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirir. |
İAAÇ 4 | Bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altındakilerin kişisel ve mesleki alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar. |
İAAÇ 5 | Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü/yazılı etkin iletişim/hitabet kurma ve anlatım becerisine sahiptir. |
İAAÇ 6 | Kendini motive edebilme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, zaman yönetimi, kendini sürekli yenileme becerisi ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
İAAÇ 7 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda davranır, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. Uzmanlık bilgisini, toplumsal sorumluluk bilinciyle bilimsel ve ahlaki değerlere uygun olarak kullanır. |
İAAÇ 8 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
İAAÇ 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. |
İAAÇ 10 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum ve analiz yapar. |
Sıra | İAAÇ 1 | İAAÇ 2 | İAAÇ 3 | İAAÇ 4 | İAAÇ 5 | İAAÇ 6 | İAAÇ 7 | İAAÇ 8 | İAAÇ 9 | İAAÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PÇ 1 | 5 | |||||||||
PÇ 2 | 5 | |||||||||
PÇ 3 | 5 | |||||||||
PÇ 4 | 5 | |||||||||
PÇ 5 | 5 | |||||||||
PÇ 6 | 5 | |||||||||
PÇ 7 | 5 | |||||||||
PÇ 8 | 5 | |||||||||
PÇ 9 | 2 | 2 | 4 | 2 | 5 | |||||
PÇ 10 | 5 | |||||||||
PÇ 11 | 5 | |||||||||
PÇ 12 | 5 | |||||||||
PÇ 13 | 5 | |||||||||
PÇ 14 | 5 |
DÖÇ | Disipline Özgü Çıktılar |
---|---|
DÖÇ 1 | Kur’an-ı Kerim bilgisine, doğru tilavet becerisine ve yeterli ezbere sahip olma |
DÖÇ 2 | Arapça temel kaynakları okuma ve anlama yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 3 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrama ve bu esasların dayandığı temeller ile kelâm, fıkıh ve tasavvuf gibi ilimlerde nasıl incelendiklerini bilme |
DÖÇ 4 | Kur’an ve sünnet bütünlüğünü esas alan bir yaklaşıma sahip olma |
DÖÇ 5 | Bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahip olma |
DÖÇ 6 | Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları İslam mezhepleri ve tarihi, din psikolojisi ve sosyolojisi disiplinlerinin bilimsel verilerini dikkate alarak doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 7 | Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlerin felsefî, teolojik sosyolojik, psikolojik vb. temelleri hakkında farkındalık sahibi olarak onlara karşı söylem ve tutum geliştirebilme yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 8 | Farklı düşünce ve yorumlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 9 | İslamiyet dışındaki dinlerin temel öğretileri ve ritüellerine dair bilimsel bilgiye sahip olma |
DÖÇ 10 | Dinin temel kaynakları ve bilimsel verilere dayalı din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 11 | Toplumun inanç, ibadet, ahlak, örf ve adetlerini İslam’ın temel kaynakları ışığında yorumlama ve toplumu aydınlatma yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 12 | Dini danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahip olma |
DÖÇ 13 | Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahip olma |
DÖÇ 14 | Hz. Peygamber’in hayatı ile İslam tarihi, kültür, medeniyet, sanat, edebiyat ve musikisi hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahip olma |
İAA DÖÇ | İlahiyat Akreditasyon Ajansı Disipline Özgü Çıktılar |
---|---|
İAA DÖÇ 1 | Kur’an-ı Kerim bilgisine, doğru tilavet becerisine ve yeterli ezbere sahip olma |
İAA DÖÇ 2 | Arapça temel kaynakları okuma ve anlama yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 3 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrama ve dayandığı temelleri bilme |
İAA DÖÇ 4 | Kur’an ve sünnet bütünlüğünü esas alan bir yaklaşıma sahip olma |
İAA DÖÇ 5 | Bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahip olma |
İAA DÖÇ 6 | Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 7 | Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirebilme yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 8 | Farklı düşünce ve yorumlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 9 | Kişi ve kurumlar yerine ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahip olma |
İAA DÖÇ 10 | Dinin temel kaynakları ve bilimsel verilere dayalı din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 11 | Toplumun inanç, ibadet, ahlak, örf ve adetlerini İslam’ın temel kaynakları ışığında yorumlama ve toplumu aydınlatma yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 12 | Dini danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahip olma |
İAA DÖÇ 13 | Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahip olma |
İAA DÖÇ 14 | İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahip olma |
Sıra | İAA DÖÇ 1 | İAA DÖÇ 2 | İAA DÖÇ 3 | İAA DÖÇ 4 | İAA DÖÇ 5 | İAA DÖÇ 6 | İAA DÖÇ 7 | İAA DÖÇ 8 | İAA DÖÇ 9 | İAA DÖÇ 10 | İAA DÖÇ 11 | İAA DÖÇ 12 | İAA DÖÇ 13 | İAA DÖÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 5 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 6 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 7 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 8 | 5 | 3 | ||||||||||||
DÖÇ 9 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
DÖÇ 10 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 11 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 12 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 13 | 5 | |||||||||||||
DÖÇ 14 | 5 |