| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilimlerde Metodoloji Tartışmaları | SOS 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL HİRA |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL HİRA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ali Öztürk |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste, Sosyolojideki yeni kuramsal tartışmalar metodoloji temelinde ele alınarak modern sosyolojideki trendler izlenecektir. Sosyolojide yeni arayışlar doğrultusunda; Aydınlanma düşüncesi, moderniteye ilişkin metodolojik itirazlar ve bu bağlamda kişi ve akımların tartışmaları üzerinde durulacaktır |
| Dersin İçeriği | Aydınlanma düşüncesi, moderniteye ilişkin metodolojik itirazlar ve bu bağlamda kişi ve akımların tartışmaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilimlerde yönteme ilişkin tartışmaların temel kuramlarını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, | |
| 2 | Klasik metinlerde toplumsal gerçekliğe yönelik teorilerle dile getirilen metodolojik uygulamaları öğrenir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 3 | Çağdaş Sosyolojinin yöntem anlayışları ve bu konuda yapılan yöntem tartışmalarını öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 4 | Klasik ve Çağdaş Sosyolojinin toplumsal gerçekliği yorumlamadaki alternatif paradigmalarını fark eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 5 | Çağdaş Sosyolojinin metodolojik tartışmalardaki temsilcilerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | Kendi toplumsal gerçekliğini daha iyi tanıma ve yorumlama becerisine sahip olur. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilimlerde Bir Yöntem Olarak Pozitivizm | |
| 2 | Popper:Yanlışlamacılık veya Eleştirel Akılcılık (Neo-Pozitivizm) | |
| 3 | Frankfurt Okulu: Marcuse, Horkheimer, Habermas I | |
| 4 | Frankfurt Okulu: Marcuse, Horkheimer, Habermas II | |
| 5 | Wittgenstein: Anlamın Resim Kuramından Dil Oyunlarına | |
| 6 | Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı | |
| 7 | Lakatos: Bilimsel Araştırma Programları Metodolojisi | |
| 8 | ALthusser: Toplum, Ekonomi ve İdeoloji | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Feyerabend: Anarşist Bilgi Kuramı veya Kuramsal Çoğulculuk | |
| 11 | Hermenötik: Derrida (Yapısöküm);Gadamer (Gelenek, Tarih Bilinci ve otorite) | |
| 12 | Foucault: Büyük anlatılara Karşı Bir Söylem Olarak Marjinallik | |
| 13 | Postyapısalcılık ve Postmodernizm I | |
| 14 | Postyapısalcılık ve Postmodernizm II |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Anthony Giddens, Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları, Çev: Ü. Tatlıcan& B. Balkız, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003. |
| Ders Kaynakları | 1.Anthony Giddens, Sosyal Teorinin Temel Problemleri. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
| 2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
| 3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
| 4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
| 5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
| 6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
| 7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilimlerde yönteme ilişkin tartışmaların temel kuramlarını öğrenir. | |||||||
| 2 | Klasik metinlerde toplumsal gerçekliğe yönelik teorilerle dile getirilen metodolojik uygulamaları öğrenir. | |||||||
| 3 | Çağdaş Sosyolojinin yöntem anlayışları ve bu konuda yapılan yöntem tartışmalarını öğrenir. | |||||||
| 4 | Klasik ve Çağdaş Sosyolojinin toplumsal gerçekliği yorumlamadaki alternatif paradigmalarını fark eder. | |||||||
| 5 | Çağdaş Sosyolojinin metodolojik tartışmalardaki temsilcilerini tanır. | |||||||
| 6 | Kendi toplumsal gerçekliğini daha iyi tanıma ve yorumlama becerisine sahip olur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||