| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Sosyolojisi | EBB 102 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Sosyoloji |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK, Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL, |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eğitim sosyolojisinin temelleri hakkında bilgileri öğrenebilme. |
| Dersin İçeriği | Sosyolojinin temel kavramları; Toplum, sosyal yapı sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri, İbni Haldun, Auguste Comte, Karl Marx, E. Durkheim, M. Weber vd. ve eğitim görüşleri temel sosyolojik teoriler, işlevselcilik yapısalcılar sembolik etkileşimcilik çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji, sosyolojik açıdan eğitim, toplumsal süreçler sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik sosyal değişme ve eğitim; toplumsal kurumlar, aile, din, ekonomi, siyaseti ve eğitim; Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi, Ziya Gökalp, İsmail Hakki Baltacıoğlu, Mümtaz Turhan vd. kültür ve eğitim, sosyal kültürel ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eğitim sosyolojisinin nasıl bir bilim olduğunu, neyi incelediğini, yaklaşımını, bilimsel gelişme içindeki yerini, çalışma yöntem ve tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sosyal yapı ve sosyal değişme kavramlarının içeriği ve kapsamını, özelliklerini öğrenir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Sosyoloji kuramlarını kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | İnsanın toplum içindeki yerini, toplumların ve kültürlerin çeşitliliğinin nedenlerini anlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel bilgilendirme ve değerlendirmeler | ders kitabı |
| 2 | Eğitim sosyolojisinin tanımı, özellikleri ve gelişimi | ders kitabı |
| 3 | Eğitim sosyolojisinde kuramsal Yaklaşımlar | ders kitabı |
| 4 | Eğitimde amaçlar ve toplumsal sistem | ders kitabı |
| 5 | Eğitim ve toplumsal kurumlar. (I.Kısa Sınav) | ders kitabı |
| 6 | Eğitim ve toplumsal değişme | ders kitabı |
| 7 | Eğitim ve toplumsal hareketlilik | ders kitabı |
| 8 | Ara Sınav | ders kitabı |
| 9 | Demokrasi ve fırsat eşitliği | ders kitabı |
| 10 | Toplumsal bir sistem olarak okul (II.Kısa Sınav) | ders kitabı |
| 11 | Politik uygulama alanında okul ve devlet | ders kitabı |
| 12 | Eğitim ve okulun kültürel temelleri | ders kitabı |
| 13 | Küreselleşme Sürecinde eğitim ve kültür | ders kitabı |
| 14 | Bilgi toplumunda eğitim | ders kitabı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Boyacı, A. (Ed.). (2012). Eğitim Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Eğitim sosyolojisinin nasıl bir bilim olduğunu, neyi incelediğini, yaklaşımını, bilimsel gelişme içindeki yerini, çalışma yöntem ve tekniklerini bilir. |
| 2 | Sosyal yapı ve sosyal değişme kavramlarının içeriği ve kapsamını, özelliklerini öğrenir. |
| 3 | Sosyoloji kuramlarını kavrar. |
| 4 | İnsanın toplum içindeki yerini, toplumların ve kültürlerin çeşitliliğinin nedenlerini anlar. |
| 5 | Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. |
| 6 | Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. |
| 7 | Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||