Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Demokrasi Eğitimi SBE 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Demokrasi eğitiminin her yönüyle yüksek lisans düzeyinde eleştirel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Demokrasinin tanımı, tarihçesi, demokrasi eğitim ilişkisi, demokrasi eğitimi ve sosyal bilgiler, okul ve ailede demokrasi, demokrasi eğitimi uygulamaları, ilk ve orta eğitimde okul meclisleri, üniversitelerde öğrenci konseyleri, demokrasi eğitimi ve medya, demokrasi eğitiminin sorunları ve çözüm önerileri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demokrasiyi ve tarihsel gelişimini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Demokrasi ve eğitim ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sosyal Bilgilerin demokrasi eğitimindeki önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Aile ve okulda demokrasi eğitimine ilişkin uygulamaları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İlk, orta ve yüksek öğrenimde demokrasi eğitimine ilişkin uygulamaları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Demokrasi eğitimi ve medya ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Demokrasi eğitiminde sorunları ve çözüm önerilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Demokrasi kavramı
3 Demokrasinin tarihsel arka planı
4 Demokrasi ve eğitim ilişkisi
5 Demokrasi eğitimi ve Sosyal Bilgiler
6 Ailede demokrasi eğitimi
7 Okulda demokrasi eğitimi
8 Ara Sınav
9 Demokrasi eğitimi uygulamaları
10 İlk ve orta öğretimde okul meclisleri
11 Üniversitelerde öğrenci konseyleri
12 Demokrasi eğitimi ve medya
13 Demokrasi eğitimi sorunlar ve çözüm önerileri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. BÜYÜKKARAGÖZ, Savaş (1990), Demokrasi Eğitimi, (Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınlar).
2. DEWEY, John (1996). Demokrasi ve Eğitim. Çev. M.Salih Otoran. İstanbul: Başaran yayıncılık.
3. GUÉHENNO, Jean-Marie (1998), Demokrasinin Sonu, (Ankara: Dost Kitabevi), (Çev. M. E. Özcan).
4. TOURAINE, Alain (1997) Demokrasi nedir?.(çev.O.Kunal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
5. YEŞİL, Rüştü. (2002).Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara, Nobel Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir.
7 Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Demokrasiyi ve tarihsel gelişimini kavrar.
2 Demokrasi ve eğitim ilişkisini değerlendirir.
3 Sosyal Bilgilerin demokrasi eğitimindeki önemini değerlendirir.
4 Aile ve okulda demokrasi eğitimine ilişkin uygulamaları analiz eder.
5 İlk, orta ve yüksek öğrenimde demokrasi eğitimine ilişkin uygulamaları analiz eder.
6 Demokrasi eğitimi ve medya ilişkisini değerlendirir.
7 Demokrasi eğitiminde sorunları ve çözüm önerilerini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
dersAKTSKredisi 6