| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgilerde Nitel Yaklaşımlar ve Veri Çözümleme Teknikleri | SBE 601 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | AYŞEGÜL KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin yapacakları araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerini kullanmalarına olanak verecek şekilde; veri toplama süreci ve araçlarını tanımalarını sağlamak. Bunun yanın sıra öğrencilere; toplanan nitel verinin nasıl çözümleneceği ve yorumlayacağı konusunda yeterlilik kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Nitel Çalışmanın doğası, Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları, Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenemonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar], Nitel araştırma süreci, Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri, Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama), nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt), nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)], raporlaştırma, nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik, nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Nitel araştırma desenlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | Nitel araştırma sürecini deneyimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 5 | Nitel araştırma tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 6 | Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 7 | Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 8 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 9 | Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nitel Çalışmanın doğası | |
| 2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları | |
| 3 | Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenomonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar] | |
| 4 | Nitel araştırma süreci | |
| 5 | Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri | |
| 6 | Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) | |
| 7 | Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) | |
| 8 | Nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt) | |
| 9 | Nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz) | |
| 10 | Raporlaştırma | |
| 11 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik | |
| 12 | Nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri | |
| 13 | Nitel araştırma uygulamaları | |
| 14 | Nitel araştırma uygulamaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. May T. (1996). Social Research: Issues, Methods and Process. Fourth Edition. Open University Press: USA 2. Cohen, L.; L. Manion (1997). Research Methods in Education. Fourth Edition. London and Newyork 3. Seale, C. (1999). The Quality of Quantitive Research: Introducing Qualitative Methods. Sage: London 4. Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun. Baki Kitapevi: Adana 5. Çepni, S. (2001). Araştırmacı Öğretmen ve Öğrenciler İçin: Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon 6. Robson, C. (2001). Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers. Eighth Edition. Black Well: Oxford UK&Cambridge USA 7. Denzin, N. K.; Y. S. Lincoln (2002). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research. The Qualitative Inquiry Reader. Ed: Norman K. Denzin&Yvonna S. Lincoln. Sage: London 8. Palmer, R.E. (2002). Hermenötik. Çeviren: İbrahim Görener. Anka yayınları: Ankara 9. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş- Nitel ve Nitel Eleştirel Kuram Metodolojiler. Anı Yayıncılık: Ankara. 10. Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Baskı. Çev: Dursun Bayrak-H. Bader Arslan- Zeynep Akyüz. Siyasal Kitapevi: Ankara 11. Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook (second edition). Sage: London 12. Yıldırım, A.; H. Şimşek (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Basım. Seçkin Yayıncılık: Ankara |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. |
| 2 | Nitel araştırma desenlerini tanır. |
| 3 | Nitel araştırma sürecini deneyimler. |
| 4 | Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. |
| 5 | Nitel araştırma tekniklerini uygular. |
| 6 | Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. |
| 7 | Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. |
| 8 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. |
| 9 | Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 162 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||