| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Bitkisel Desenli Halı Tasarımı | HKE 440 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. MİNE TAYLAN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Halı sanatı ve tasarımı hakkında bilgilendirmek, bitkisel desenli halıların tanınmasını sağlamak, klasik halı sanatının, motif, desen, renk ve kompozisyon ilkelerinin tanınması, bitkisel desenli tasarım ve yorumların yapılabilmesi. | 
| Dersin İçeriği | Halı sanatı hakkında bilgilendirme, bitkisel desenli halıların, yüzey şemalarını, motif, renk, desen ve kompozisyon ilkelerinin kavranmasını kapsar. Klasik halı tasarımlarının öğretilmesini yeni yorumların yapılma biçimlerini, teorik ve görsel sunumları içerir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Halı sanatı hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 2 | Bitkisel desenli halıların motiflerini çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 3 | Bitkisel desenli halıların yüzey tasarımlarını yapar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 4 | Klasik halı sanatının desen ve kompozisyon kurallarını bilir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 5 | Bitkisel desenli halıları ve yörelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 6 | Bitkisel desenli halı tasarımı ve serbest yorumlar yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 7 | Bitkisel desenli halılar ile ilgili araştırma, konu hazırlama, anlatım, görsel sunum yapabilir. | Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Halı sanatı giriş, görsel ve teorik sunum. | |
| 2 | Bitkisen desenli halılarının tarihsel süreci. | |
| 3 | Klasik Halıların yüzey şemasının hazırlanması. | |
| 4 | Bitkisel desenli halıların motif ve teknik özellikleri. | |
| 5 | Bitkisel desenli halılarda kompozisyon çizim kuralları | |
| 6 | Sedef ve bordür çizimleri. | |
| 7 | Desen ve eskiz çalışmaları. | |
| 8 | Desen ve eskiz çalışmaları. | |
| 9 | Vize. | |
| 10 | Hereke Halı fabrikası ve halılarının tarihsel gelişimi. | |
| 11 | Hereke halılarında kompozisyon ve teknik özellikler. | |
| 12 | Bitkisel desenli halılarda özgün tasarım çalışmaları. | |
| 13 | Bitkisel desenli halılarda özgün tasarım çalışmaları. | |
| 14 | Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve Çeşitleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkler Külliyatı, C;1-20 : Yeni Türkiye Yayınları; DİA, C:1-44.Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı/ One Thousand Years Of Turkish Carpets,İnkılap Kitapevei Ya.San.VeTic. A.Ş., İst., 2005. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
| 9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
| 12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Halı sanatı hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 2 | Bitkisel desenli halıların motiflerini çizebilir. | ||||||||||||
| 3 | Bitkisel desenli halıların yüzey tasarımlarını yapar. | ||||||||||||
| 4 | Klasik halı sanatının desen ve kompozisyon kurallarını bilir ve uygular. | ||||||||||||
| 5 | Bitkisel desenli halıları ve yörelerini tanır. | ||||||||||||
| 6 | Bitkisel desenli halı tasarımı ve serbest yorumlar yapabilir. | ||||||||||||
| 7 | Bitkisel desenli halılar ile ilgili araştırma, konu hazırlama, anlatım, görsel sunum yapabilir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 30 | 
| 1. Kısa Sınav | 20 | 
| 1. Ödev | 25 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||