| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tezhip Tasarım İlkeleri | TEZ 201 | 3 | 2 + 4 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. GÜLSEREN TOY |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. GÜLSEREN TOY, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Tezyini sanatlarında kullanılan teknikler hakkında bilgi edinmek. |
| Dersin İçeriği | Türk tezyini sanatlarında kullanılan motifler, desen çizimi, kompozisyon teknikleri, renk ve uygulama |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik desen çizer. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Renk bilgisini kullanır. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Kompozisyon tekniklerini uygular. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Türk tezyini sanatlarında kullanılan motifleri tanır. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Yurt içi ve yurt dışı sergilere eserleriyle katılır. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk tezyini sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniğinin önemi. | |
| 2 | Türk tezyini sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniğinin önemi. | |
| 3 | Desen çizilecek alanın belirlenmesi ve desen planının tesbit edilmesi | |
| 4 | Motiflerin çizime hazırlanması | |
| 5 | Motiflerin çizime hazırlanması | |
| 6 | Motiflerin plan üzerine yerleştirilmesi | |
| 7 | İşlenecek desenin yüzeye geçirilmesi | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Desen çiziminde yardımcı unsurlar: Paftalama, cetvel çekme, iplik, kuzu, tığ hazırlama | |
| 10 | Desen çiziminde yardımcı unsurlar: Paftalama, cetvel çekme, iplik, kuzu, tığ hazırlama | |
| 11 | Desen çiziminde yardımcı unsurlar: Paftalama, cetvel çekme, iplik, kuzu, tığ hazırlama | |
| 12 | Ara ve kenar suyu deseni hazırlama (Tek şerit kenar suyu, zencirek, tek, çift, üç iplik kenar suyu örnekleri hazırlama | |
| 13 | Ara ve kenar suyu deseni hazırlama (Tek şerit kenar suyu, zencirek, tek, çift, üç iplik kenar suyu örnekleri hazırlama | |
| 14 | Ara ve kenar suyu deseni hazırlama (Tek şerit kenar suyu, zencirek, tek, çift, üç iplik kenar suyu örnekleri hazırlama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve çizimleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkiye Külliyatı, C;1-20: Yeni Türkiye Yayınları;DİA, C:1-44 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
| 8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
| 9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
| 12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik desen çizer. | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | |||
| 2 | Renk bilgisini kullanır. | 5 | 3 | 3 | 3 | 0 | 3 | 3 | 3 | 5 | |||
| 3 | Kompozisyon tekniklerini uygular. | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||||
| 4 | Türk tezyini sanatlarında kullanılan motifleri tanır. | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
| 5 | Yurt içi ve yurt dışı sergilere eserleriyle katılır. | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 40 |
| 2. Proje / Tasarım | 40 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Atölye) | 1 | 18 | 18 |
| Proje / Tasarım | 1 | 18 | 18 |
| Final | 1 | 17 | 17 |
| Toplam İş Yükü | 187 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||