| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşaretler ve Sistemler | BSM 307 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ZENGİN, Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Soydan Serttaş, Arş. Gör. İsmail Öztel, Arş. Gör. Mustafa Akpınar |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Sayısal işaret işleme, görüntü işleme ve sayısal kontrol sistemleri ile ilgili konularda uygulama geliştirecek öğrenciler için bir temel oluşturmak. |
| Dersin İçeriği | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler, ayrık-zamanlı doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin birim impuls, fark ve durum denklemleri ile modelleme, z dönüşümü, ters z dönüşümü ve z dönüşümü uygulamaları ve kararlılık, analog işaretlerin spektrum analizi ve fourier dönüşümü, zaman ve frekans domenlerinde örnekleme |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | DZD sistemlerin birim impuls cevabı ile modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | DZD sistemlerin fark denklemleri ile modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | DZD sistemlerin durum denklemleri ile modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Z dönüşümü, ters z dönüşümü | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Z dönüşümü uygulamaları | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 7 | Fourier seri açılımı ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 9 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 10 | Örnekleme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İşaretlerin sınıflandırılmasını öğrenir | |
| 2 | Ayrık zamanlı işaretler ve dizileri öğrenir | |
| 3 | Ayrık zamanlı sistemlerin özelliklerini öğrenir | |
| 4 | Doğrusal zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin birim impuls cevabı yöntemiyle modellenmesini öğrenir | |
| 5 | Konvolüsyon kavramı ve özelliklerini öğrenmenin yanında birim impuls cevabı ile kararlılık ve nedensellik arasındaki ilişkiyi öğrenir | |
| 6 | DZD sistemlerin fark denklemleri yöntemiyle modellenmesini öğrenir | |
| 7 | Doğal, zorlanmış ve toplam çözümün elde edilmesini öğrenir | |
| 8 | DZD sistemlerin durum denklemleri yöntemiyle modellenmesini öğrenir | |
| 9 | Z dönüşümünün tanımı ve özelliklerini öğrenir | |
| 10 | Ters Z dönüşümü tanımı ve yöntemlerini öğrenir | |
| 11 | Z dönüşümünün uygulamalarını yapar ve kararlılık ile arasındaki ilişkiyi öğrenir | |
| 12 | Analog işaretlerin spektrum analizini öğrenir | |
| 13 | Fourier ve ters Fourier dönüşümlerini öğrenir | |
| 14 | Zaman ve frekans domenlerinde örneklemeyi, Shanon teoremini ve örtüşme kavramını öğrenir |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Kürşat Ayan, Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2006, Sakarya |
| Ders Kaynakları | [1] Kayran, A. H. ve Ekşioğlu E. M., Bilgisayar Uygulamalarıyla Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi [2] Oppenheim, A. V. and Schafer, R. W., Discrete-Time Signal Processing, Prentice Hall Signal Processing Series [3] Sarp Ertük, Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi [4] M. J. Roberts, Sinyaller ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık [5] Hwei P. Hsu, Sinyal ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık [6] Orhan Gazi, Sinyaller ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık [7] J. G. Proakis, D. G. Manolakis, Özgül Salor, Sayısal Sinyal İşleme, Nobel Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | DZD sistemlerin birim impuls cevabı ile modellenmesi | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 3 | DZD sistemlerin fark denklemleri ile modellenmesi | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 4 | DZD sistemlerin durum denklemleri ile modellenmesi | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 5 | Z dönüşümü, ters z dönüşümü | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Z dönüşümü uygulamaları | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Fourier seri açılımı ve özellikleri | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 8 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 9 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 10 | Örnekleme | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 90 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 105 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||